لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۱:۳۷

اخبار ضد و نقیض درباره ترور یک «دانشمند هسته‌ای» ایران


در پی انتشار خبر ترور «یکی از متخصصان هسته‌ای ایران»، مرتضی تمدن استاندار تهران به خبرگزاری دولتی ایران گفت که ابعاد این حادثه در دست بررسی است. خبرگزاری‌های ایران پیش از این کشته شدن داریوش رضایی در یک سوءقصد خبر داده و او را از متخصصان هسته‌ای کشور معرفی کرده بودند.

خبرگزاری مهر پیشتر گزارش داده بود که داریوش رضایی، استاد فیزیک هسته‌ای دانشگاه محقق اردبیلی، بعد از ظهر شنبه خیابان بنی‌هاشم تهران ترور شده است.

خبرگزاری ایسنا نیز در گزارش مشابهی گفته بود که داریوش رضایی به ضرب گلوله یک موتور سوار به قتل رسیده است.

با این حال ساعتی بعد خبرگزاری دولتی ایرنا به نقل از یک منبع آگاه نوشت که «نخبه علمی» ترور شده، داریوش رضایی‌نژاد، دانشجوی مقطع دکترای رشته برق و الکترونیک بوده است.

ایرنا در ابتدا آقای «رضایی‌نژاد» را استاد دانشگاه خواجه نصیر تهران معرفی کرده بود اما با تغییر خبر خود وی را از «نخبگان برجسته و علمی کشور در زمینه برق و الکترونیک» معرفی کرد که با دانشگاه‌ها و مراکز علمی کشور همکاری داشته است.

آنگونه که ایرنا گزارش داده، این حادثه زمانی رخ داد که «داریوش رضایی‌نژاد به همراه همسرش در زمان بازگشت محل کار به مهد کودکی که فرزندانشان که در آنجا نگهداری می‌شد مراجعه کردند و در مقابل مهد کودک مورد سوءقصد قرار گرفت.»

در گزارش‌های اولیه محل سوءقصد مقابل منزل مسکونی وی اعلام شده بود.

در همین حال صفرعلی براتلو معاون سیاسی اجتماعی استاندار تهران به خبرگزاری‌های ایرنا و ایسنا گفته است که تاکنون فردی در این رابطه بازداشت نشده است.

آقای براتلو همچنین درباره اینکه آیا فرد ترور شده از دانشمندان کشور بوده است یا نه اعلام کرده که این موضوع در دست بررسی است و هنوز قطعیت پیدا نکرده است.

در دو سال گذشته سه تن از دانشمندان اتمی و فیزیک ایران هدف سوءقصد قرار گرفتند که از میان آنها مسعود عیلمحمدی و مجید شهریاری جان باختند اما فریدون عباسی دوانی که اکنون هدایت سازمان انرژی اتمی ایران را بر عهده دارد از سوءقصد جان سالم به در برد.

ایران سرویس جاسوسی اسرائیل را مسئول این ترورها معرفی کرده و در عین حال تأیید کرده است مجید شهریاری و فریدون عباسی دوانی هر دو از متخصصان ارشد هسته‌ای ایران بوده‌اند.

پس از ترور دو دانشمند هسته‌ای ایران رسماً اعلام کرد که سطح حفاظت از دانشمندان هسته‌ای خود را افزایش داده است.
XS
SM
MD
LG