لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۲:۰۴

لاریجانی: ترور خیابان بنی‌هاشم، پوششی برای شکست آمریکا در منطقه بود


یک روز پس از حادثه ترور در خیابان بنی‌هاشم تهران که به کشته شدن یک دانشجوی کارشناسی ارشد دانشگاه خواجه نصیر انجامید، علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی، انگشت اتهام را به سوی آمریکا و اسرائیل برد و این حادثه را پوششی برای شکست سیاست‌های آمریکا در منطقه خواند.

آقای لاریجانی نخستین مقام ارشد ایرانی است که به ماجرای ترور خیابان بنی‌هاشم تهران واکنش نشان داده است. وی در جلسه علنی روز یکشنبه مجلس گفت که «ترور یکی از نخبگان، یک پروژه آمریکایی صهیونیستی بود که نشان داد آمریکا در آرایش مدیریت جهانی خود این اقدامات را مباح می داند.»

وی همچنین از نیروهای امنیتی کشور خواست تا «با همت قویتری پاسخ این اقدامات را بدهند تا حریف نتیجه و عواقب کار خود را بداند.»

بعد از ظهر روز شنبه، در خیابان بنی‌هاشم تهران، یک شهروند تهرانی به ضرب گلوله جان باخت و گرچه در گزارش‌های اولیه خبرگزاری‌های داخلی، هویت این شهروند داریوش رضایی، از دانشمندان هسته‌ای ایران، معرفی شد اما گزارش‌های تکمیلی حاکی از آن بود که فرد مورد سو قصد، داریوش رضایی‌نژاد از دانشجویان کارشناسی ارشد دانشگاه خواجه نصیر تهران بوده است.

با این حال گزارش‌های تکمیلی حاکی از آن بود که آقای رضایی‌نژاد که تحصیلات کارشناسی خود را در دانشگاه مالک اشتر وابسته به وزارت دفاع جمهوری اسلامی گذرانده، از همکاران وزارت دفاع نیز بوده است.

ایران همواره در حوادث مشابهی که در یکی دو سال گذشته برای متخصصان فیزیک و دانشمندان هسته‌ای خود رخ داده، انگشت اتهام را به سمت آمریکا و اسرائیل نشانه‌ای رفته است و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی را برای فهرست کردن نام دانشمندان هسته‌ای خود شماتت کرده است.

در دو سال گذشته سه تن از دانشمندان فیزیک اتمی ایران هدف سوقصد قرار گرفتند که از میان آنها مسعود علی‌محمدی و مجید شهریاری جان باختند، اما فریدون عباسی دوانی که اکنون هدایت سازمان انرژی اتمی ایران را بر عهده دارد از سوقصد جان سالم به در برد.

ایران تایید کرده است که مجید شهریاری و فریدون عباسی دوانی هر دو از متخصصان ارشد هسته‌ای ایران بوده‌اند و پس از ترور آنها، رسماً اعلام کرد که سطح حفاظت از دانشمندان هسته‌ای خود را افزایش داده است.

آخرین وضعیت همسر و فرزند داریوش رضایی‌نژاد

در همین حال خبرگزاری فارس به نقل از مجید قاسمی، رئیس دانشگاه خواجه نصیرالدین طوسی، نوشت همسر آقای رضایی‌نژاد که در حادثه ترور «جراحات سطحی» برداشته است، هم‌اکنون برای مداوا در یکی از بیمارستان‌های تهران به سر می‌برد.

آقای قاسمی همچنین به فارس گفت که کودک چهار ساله آقای رضایی‌نژاد نیز در هنگام ترور همراه پدر بوده اما به وی آسیبی نرسیده است.

برخی گزارش‌ها حاکی از آن بود که داریوش رضایی‌نژاد همراه با همسرش در زمان بازگشت از محل کار به مهد کودکی که فرزندانشان در آنجا نگهداری می‌شد مراجعه کرده و در مقابل مهد کودک مورد سوقصد قرار گرفته است.

با این حال گزارش‌های دیگر محل وقوع حادثه را در مقابل منزل مسکونی آقای رضایی‌نژاد عنوان می‌کنند.

گفته می‌شود ضارب آقای رضایی‌نژاد سوار بر موتورسیکلت از محل حادثه دور شده است اما هنوز گزارشی در مورد شناسایی یا دستگیری هیچ مظنونی در ارتباط با این پرونده منتشر نشده است.

ایران پس از گذشت ماه‌ها از قتل مسعود علی‌محمدی، از دستگیری یک متهم به قتل این استاد فیزیک خبر داد و گرچه اعترافاتی تلویزیونی از متهم دستگیر شده پخش شد، اما هنوز در مورد زمان و نحوه محاکمه وی اطلاع‌رسانی نشده است.

در همین حال با وجود گذشت چندین ماه از ترور مجید شهریاری و نیز ترور ناکام فریدون عباسی دوانی، هنوز هیچ متهمی در این موارد بازداشت نشده است.
XS
SM
MD
LG