لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۱:۳۶

مظنون قتل‌عام نروژ مسئولیت تیراندازی و بمب‌گذاری را به عهده گرفت


تصویر منتشر از سوی خبرگزاری‌ها که منتسب به فرد مظنون است.
تصویر منتشر از سوی خبرگزاری‌ها که منتسب به فرد مظنون است.
فرد مظنون به تیراندازی و بمب‌گذاری روز جمعه در نروژ که باعث کشته‌ شدن دستکم ۹۲ تن شده است، مسئولیت این اقدامات را به عهده گرفته و گفته‌است که به تنهایی و از مدت‌ها پیش برای این عملیات برنامه‌ریزی کرده بود.

بر اساس گزارش آسوشیتدپرس، فرد دستگیر شده که رسانه‌های نروژ نام وی را آندرس بهرینگ بریویک معرفی کرده‌اند، گفته است که میل به ایجاد یک انقلاب در نروژ به وی انگیزه یک چنین اقدامی داده است.

خبرگزاری فرانسه نیز روز یکشنبه به نقل از وکیل آندرس بریویک نوشت که موکلش مسئولیت تیراندازی و بمب‌گذاری را پذیرفته و افزود که موکلش متوجه بوده‌ که دست زدن به چنین اقداماتی ظالمانه‌ است، اما احساس می‌کرده که انجام این کار «ضروری» است و «مسئولیت کیفری» این اقدام را نپذیرفته است.

همچنین پلیس نروژ تأکید کرده است که این فرد می‌گوید به تنهایی این حملات را برنامه‌ریزی کرده بود.

به نوشته خبرگزاری‌ها در اینترنت به صورت پراکنده حدود ۱۵۰۰ صفحه نوشته شده از سوی آندرس بریویک موجود است که در آن‌ها وی اظهار کرده که از پاییز سال ۲۰۰۹ خود را برای «عملیات شهادت طلبانه» آماده می‌کرده است.

بخشی از این اسناد شامل روز‌نوشت‌های اوست و بخش‌های دیگر به نحوه درست کردن بمب و همچنین اظهارات سیاسی اشاره دارد که به نوشته خبرگزاری فرانسه حاکی از «اسلام‌هراسی» این فرد است.

روز جمعه به دنبال انفجار یک بمب در نزدیکی دفتر نخست‌وزیری این کشور در اسلو دست‌کم ۷ نفر کشته شدند.

پس از آن در جریان تیراندازی روز جمعه در اردوی جوانان حزب کارگر در جزیره «اوتویا»، در حومه اسلو، دستکم ۸۵ نفر جان خود را ازدست دادند.

به گزارش آسوشیتد پرس این دو حادثه در مجموع ۹۷ مجروح نیز برجای گذاشته است.

پلیس پس از وارسی مزرعه‌ای که آندرس بریویک در آن زندگی می‌کرد حدود چهار تا پنج تن کود شیمیایی، که برای ساخت بمب دست‌ساز نیز می‌تواند مورد استفاده قرار گیرد، یافته است.

جست‌وجو و تحقیق در جزیره اوتویا همچنان ادامه دارد و پلیس احتمال جاسازی بمب در این جزیره را منتفی ندانسته است.

تا این لحظه شخصیت‌های متعددی از جمله پاپ بندیکت شانزدهم، رهبر معنوی کاتولیک‌های جهان، دالای‌لاما، رهبر بودایان تبت، رئیس جمهور ایالات متحده و نخست وزیر بریتانیا حوادث روز جمعه را محکوم کرده‌اند.

گرایش‌های مذهبی و سیاسی آندرس بریویک

سخنگوی پلیس نروژ اعلام کرده است که فرد دستگیر شده «بنیادگرای مسیحی» است و عقاید سیاسی‌اش به گرایش‌های راست تمایل دارد.

دبیر «حزب ترقی»، از احزاب راست نروژ، تأیید کرده است که آندرس بهرینگ بریویک از سال ۱۹۹۹ تا ۲۰۰۶ عضو این حزب بوده و برای مدتی رهبری جنبش جوانان این حزب را بر عهده داشته است.

به گفته حزب ترقی، آقای بهرینگ بریویک چندی پیش از کناره‌گیری از عضویت در این حزب دیگر مبلغ لازم برای اشتراک در حزب را پرداخت نمی‌کرد.

مازیار کشوری، سخنگوی حزب ترقی نیز به آسوشیتدپرس گفته است که وی از سال ۱۹۹۹ تا ۲۰۰۴ به عنوان عضو شاخه جوانان این حزب، مبلغ اشتراک خود را به این حزب پرداخت می‌کرده است.

در عین حال خبرگزاری فرانسه می‌نویسد ناظران گرایشات ضد فاشیستی نیز اعلام کرده‌اند که آقای بهرینگ بریویک در فضای مجازی عضو یک انجمن نئونازی سوئدی با نام «نوردیسک» است.

در صفحه فیس‌بوک آندرس بهرینگ بریویک، وی خود را «اصولگرا» و «مسیحی» معرفی کرده و نوشته است که به شکار و بازی‌های کامپیوتری علاقه دارد.

۹۰ دقیقه تیراندازی در جزیره‌ «اوتویا»

به نوشته خبرگزاری‌ها فرد دستگیر شده روز جمعه با لباس پلیس وارد این جزیره شده و به مدت ۹۰ دقیقه به سمت افرا تیراندازی کرده است.

جوانان حاضر در این جزیره به خبرگزاری‌های مختلف گفته‌اند که فرد تیرانداز ابتدا از تمامی آن‌ها خواسته تا نزد وی بروند و اعلام کرده که در حال تحقیق در مورد یک بمبگذاری است و به ناگهان با یک اسلحه اتوماتیک شروع به تیراندازی کرده است.

به نوشته آسوشیتد پرس، پلیس نروژ به دلیل نداشتن دسترسی به هلی‌کوپتر و قایق، پس از ۹۰ دقیقه توانسته خود را به جزیره رسانده و آندرس بریویک را دستگیر کند.

در زمان حادثه بیش از ۵۰۰ جوان در این جزیره حضور داشتند.

یکی از جوانانی حاضر در جزیره به خبرگزاری فرانسه گفته است که فرد تیرانداز بسیار آرام بود و بدون دویدن و در کمال آرامش به سمت جوانان تیراندازی می‌کرد.

برخی دیگر از حاضران گفته‌اند که در ابتدا فکر کرده‌اند این یک شوخی است و به همین دلیل عکس‌العملی نشان نداده‌اند، اما بعد از آن‌که تعدادی در اثر تیراندازی به زمین افتاده‌اند متوجه شده‌اند که جانشان در خطر است.

در ۹۰ دقیقه‌ای که فرد تیرانداز جوانان را هدف می‌گرفت بسیاری در میان درختان پنهان شده بودند و عده‌ای نیز خود را به آب رسانده و شناکنان از محل دور شده‌بودند که در این میان فرد تیرانداز عده‌ای از افرادی که شنا کنان از محل دور می‌شدند را به ضرب گلوله از پای در آورده است.

یکی از دختران ۲۳ ساله‌ حاضر در جزیره در وبلاگ خود نوشته است: «ما می‌دویدیم و می‌دویدیم. بدترین چیز زمانی بود که فهمیدیم که فرد تیرانداز لباس پلیس به تن دارد. پس ما به چه کسی می‌توانستیم اعتماد کنیم؟ اگر به پلیس زنگ می‌زدیم، آیا همین فرد (تیرانداز) برای نجاتمان می‌آمد؟»

یکی دیگر از شاهدان گفته است که تعدادی از جوانان برای آن‌که نجات پیدا کنند وانمود کردند که مرده‌اند، اما فرد تیرانداز پس تیراندازی به افراد، برای اطمینان با تفنگ ساچمه‌ای نیز گلوله‌ای به سمت سر جوانان شلیک می‌کرد.

در حال حاضر همچنان تعدادی از افراد حاضر در جزیره مفقود هستند و جست‌و‌جوی پلیس و غواصان برای یافتن مابقی افراد کماکان ادامه دارد.
XS
SM
MD
LG