لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۴:۲۱

مقام کره شمالی برای بررسی گفت‌وگوهای هسته‌ای به آمریکا می‌رود


«کیم کیه گوان»، معاون وزیر خارجه کره شمالی.
«کیم کیه گوان»، معاون وزیر خارجه کره شمالی.
ایالات متحده روز یکشنبه خبر داد که معاون وزیر خارجه کره شمالی طی هفته جاری در رأس هیئتی بلندپایه به دعوت مقام‌های آمریکایی به نیویورک سفر می‌کند.

هیلاری کلینتون، وزیر خارجه آمریکا، روز یکشنبه خبر داد که این هیئت قرار است درخصوص ازسرگیری احتمالی مذاکرات شش‌جانبه خلع سلاح هسته‌ای که از سال ۲۰۰۸ قطع شده‌است «گفت‌وگوهایی مقدماتی» انجام دهد.

به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، هیلاری کلینتون دعوت از «کیم کیه گوان»، معاون وزیر خارجه کره شمالی برای این سفر را روز شنبه در جریان دیدار خود با او و همتای ژاپنی‌اش در بالی اندونزی انجام داده ‌است.

خانم کلینتون به هنگام ترک اندونزی با انتشار بیانیه‌ای خبر داد که معاون وزیر خارجه کره شمالی قرار است در این سفر با تیمی از مقام‌های آمریکایی دیدار کند و در این دیدارها مسئله میزان تعهد پیونگ‌یانگ به بازگشت به گفت‌وگوهای هسته‌ای بین‌المللی و خلع سلاح بررسی خواهد شد.

طرف‌های شرکت‌کننده در این گفت‌وگوها عبارت خواهند بود از کره شمالی و جنوبی، ایالات متحده، چین، ژاپن و روسیه.

وزیر خارجه آمریکا در بیانیه خود افزود: «درهای گفت‌وگو با کره شمالی از سوی ما باز است اما قصد نداریم به کره شمالی تنها به خاطر بازگشت به میز امتیازاتی بدهیم.»

در بخش دیگری از این بیانیه آمده‌است: «ما به خاطر برداشتن گام‌هایی که آنها قبلاً بر انجامش توافق کرده‌ بودند امتیاز جدیدی نخواهیم داد. علاوه بر این اشتیاقی هم به دنبال کردن مذاکرات طولانی که تنها باعث بازگشت به نقطه آغاز قبلی شود نداریم.»

دو روز پیش از انتشار این بیانیه، مذاکره‌کنندگان هسته‌ای کره شمالی و کره جنوبی برای نخستین بار پس از به بن‌بست رسیدن گفت‌وگوهای سال ۲۰۰۸ دیدار کردند.

دولت کره شمالی در ماه آوریل سال ۲۰۰۸ در اعتراض به محکومیت آزمایش‌های هسته‌ای این کشور توسط سازمان ملل متحد از مذاکرات چندجانبه خلع سلاح خارج شد و بازرسان آژانس بین‌المللی و ناظران آمریکایی را از تاسیسات اتمی خود اخراج کرد.

شورای امنیت سازمان ملل متحد به دنبال آزمایش موشکی و هسته‌ای کره شمالی در سال ۲۰۰۶ تحریم‌هایی را علیه پیونگ یانگ وضع کرد و در پی ادامه این آزمایش‌ها در آوریل ۲۰۰۸، خواستار افزایش تحریم‌ها علیه پیونگ یانگ شد.
XS
SM
MD
LG