لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۳:۳۰

تجمع کارگران صنایع مخابراتی راه دور در مقابل مجلس


 عکس مربوط به تجمع کارگران صنایع مخابراتی راه دور در شیراز است.
عکس مربوط به تجمع کارگران صنایع مخابراتی راه دور در شیراز است.
۳۵۰ نفر از کارگران صنایع مخابراتی راه دور شیراز، صبح روز یکشنبه در اعتراض به پرداخت نشدن ۲۴ ماه حقوق خود در مقابل ساختمان مجلس شورای اسلامی در تهران تجمع کردند.

این سومین بار است که کارگران این کارخانه به عدم اجرای قول‌های دولت برای کمک به حل مشکلات این واحد تولیدی در تهران تجمع کرده‌اند.

به گزارش خبرگزاری مهر، ۳۵۰ کارگر این کارخانه، صنایع مخابراتی راه دور شیراز با سر دادن شعارهای «مصوبات دولت اجرا باید گردد»، «حق و حقوق کارگر پرداخت باید گردد» و «زندگی، معیشت، حق مسلم ماست» نارضایتی خود را از اجرایی نشدن مصوبات سفرهای استانی رئیس جمهور ابراز داشتند.

این خبرگزاری به نقل از دو تن از تجمع کنندگان نوشت که پنج مصوبه هیئت دولت و همچنین مصوبات کارگروه حمایت از گروه تولید وزارت صنایع و ستاد تسهیل وزارت صنایع هنوز اجرایی نشده است و کارگران صنایع مخابراتی راه دور حقوق خود را دریافت نکرده‌اند.

در عین حال، بیمه کارگران این کارخانه از اردیبهشت سال ۸۸ با مصوبه دولت، تحت پوشش هیئت حمایت از صنایع قرار گرفت، اما تاکنون حق بیمه آنها توسط دولت به سازمان تامین اجتماعی پرداخت نشده است و این سازمان نیز از ارائه خدمات بیمه‌ای، رفاهی و تامین اجتماعی به کارگران امتناع می‌کند.

بر اساس گزارش‌ها، دولت هزاران میلیارد تومان به سازمان تامین اجتماعی بدهکار است و به گفته نماینده تبریز، آذرشهر و اسکو در مجلس شورای اسلامی، مجموع این بدهی‌ها، بیش از ۲۲ هزار میلیارد و ۴۰۰ میلیون تومان است.

خبرگزاری مهر همچنین نوشت که یکی از دلایل پرداخت نشدن حقوق کارگران کارخانه صنایع مخابراتی راه دور، بزرگ‌ترین کارخانه مخابراتی در ایران، واگذاری حوزه فعالیت آن به دو شرکت چینی و هندی است.

این در حالیست که به گزارش خبرگزاری مهر، ۷۰ درصد کار مخابرات ایران و همچنین ساخت کارت هوشمند سوخت توسط کارخانه صنایع مخابراتی راه دور شیراز انجام شده است.

درخواست دریافت حقوق از سوی کارگران صنایع مخابراتی راه دور شیراز، تنها مورد در کارخانه‌های ایران نیست و در سالیان اخیر، گزارش‌های زیادی در این خصوص و نیز اعتراض‌های صنفی کارگران منتشر شده است.

علی مبارکی، از اعضای اتحاد بین المللی در دفاع از کارگران ایران، مقیم سوئیس، در این مورد با اشاره به اینکه پرداخت حقوق کارگران بسیاری از مناطق ایران بین چهار تا ۳۰ ماه به تعویق افتاده است، به رادیو فردا می‌گوید: «سازمان بین المللی کار و سندیکا‌ها و اتحادیه‌های کارگری در جهان در این مورد به جمهوری اسلامی ایران هشدار داده‌اند.»

وی با فاجعه بار توصیف کردن پرداخت نشدن حقوق کارگران برای مدت‌های طولانی می‌افزاید: «کارگران بدون دریافت حقوق ۳۳۰ هزار تومانی خود که زیر خط فقر است، چگونه باید زندگی کنند.»

در همین ارتباط، به گزارش خبرگزاری فارس، شرکت فراساز با سابقه‌ای ۳۰ ساله در نامه‌ای به سندیکای صنعت برق ایران اعلام کرده است که به دلیل پرداخت نشدن مطالبات ۱۰۰ میلیارد ریالی‌اش از سوی موسسات وابسته به وزارت نیرو، با «شرایط فاجعه ‌باری» مواجه شده و از جمله حقوق و دستمزد کارگران و کارمندان این شرکت برای چهار ماه پرداخت نشده است.

خبرگزاری مهر نیز گزارش داد که دو ماه حقوق کارگران شهرداری ساری پرداخت نشده است.

همین خبرگزاری همچنین خبر داد که کارگران شرکتی شهرداری بجنورد به دلیل تاخیر در پرداخت سه ماه حقوقشان با مشکل مواجه شده‌اند.
XS
SM
MD
LG