لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۶:۰۳

نخستین مصاحبه شاکی پرونده دومینیک استراوس کان


عکس روی جلد این‌هفته مجله نیوزویک از مستخدم هتل «سوفیتل» و دومینیک استراوس کان
عکس روی جلد این‌هفته مجله نیوزویک از مستخدم هتل «سوفیتل» و دومینیک استراوس کان
مستخدمه هتلی که بیش از دو ماه پیش دومینیک استراوس‌ کان، رئیس پیشین صندوق بین‌المللی پول، را به تعرض جنسی متهم کرده بود، در نخستین گفت‌و‌گوی رسانه‌ای خود گفت که خواستار زندانی شدن آقای استراوس کان است.

نافیستاو دیالوی ۳۲ ساله در گفت‌و‌گو با هفته‌نامه «نیوزویک» ضمن تشریح ماجرای پیش آمده در هتل «سوفیتل» منهتن نیویورک، گفت که در این ماجرا به دنبال پول نیست و افزود: «دلم می‌خواهد او (دومینیک استراوس کان) به زندان برود. می‌خواهم بداند که بعضی‌ جاها دیگر نمی‌توانی از قدرت و پولت استفاده کنی.»

در این مصاحبه طولانی، خانم دیالو که متولد گینه است گفته است که در سال ۲۰۰۱ در کشورش از سوی دو سرباز مورد تعرض جنسی قرار گرفته بود.

او می‌گوید دو سال پس از این واقعه و بعد از آن‌که دختر و همسرش را بر اثر بیماری از دست داد، در جست‌و‌جوی زندگی بهتر برای خود و دخترش که اکنون ۱۵ سال دارد به آمریکا مهاجرت کرده است.

خانم دیالو پس از مهاجرت به آمریکا و تجربه شغل‌های متفاوت، سه سال پیش به استخدام هتل «سوفیتل» در آمد و مسئولیت نظافت اتاق‌ها را بر عهده داشت.

او به این مجله گفت: روز حادثه، ۲۴ اردیبهشت ماه، پس از آن‌که مستخدمی پیش از او با سینی در دست از سوئیت آقای استراوس کان خارج شد و گفت که کسی در اتاق نیست، وارد سوئیت شد.

خانم دیالو می‌افزاید که پس از ورود به اتاق ناگهان متوجه می‌شود که شخصی برهنه پشت سرش ایستاده است.

او می‌گوید: آقای استراوس کان به سمتش حمله‌ور شده و علیرغم تقلای خانم دیالو، او را به سمت حمام کشیده و او را مورد تعرض جنسی قرار داده است.

نافیستاو دیالو اضافه می‌کند: پس از این تعرض از سوئیت می‌گریزد و به راهرو پناه می‌برد و ساعاتی بعد این مسئله را با دو تن از سرپرستانش در میان می‌گذارد. در نهایت حدود ساعت یک و نیم بعد از ظهر مسئولان هتل با پلیس تماس می‌گیرند.

در این میان به نوشته نیوزویک، آقای استراوس کان پس از ترک هتل و صرف نهار با دختر کوچکترش که ساکن آمریکاست، به سمت فرودگاه روانه می‌شود و در فرودگاه متوجه می‌شود که یکی از گوشی‌های موبایل خود را همراه ندارد.

آقای استراوس کان با هتل تماس گرفته و از همین طریق پلیس از محل دقیق او در فرودگاه آگاه شده و پیش از پرواز هواپیما، وی را از هواپیما خارج کرده و به مقر پلیس می‌برند.

همزمان خانم دیالو نیز به بیمارستان منتقل می‌شود و تحت آزمایش قرار می‌گیرد.

مدارک بیمارستان حاکی است که یکی از شانه‌های خانم دیالو دچار پارگی جزئی رباط شده و همچنین شواهد دیگری از آزار جسمی نیز بر بدن وی دیده شده است.

همچنین بررسی‌های صورت گرفته در سوئیتی که آقای استراوس کان در آن اقامت داشت حکایت از آن دارد که در این سوئیت نزدیکی جنسی صورت گرفته است.

آقای استراوس‌کان اتهام تعارض جنسی به مستخدم هتل «سوفیتل» را رد کرده است و وکلای وی نیز تأکید دارند که این نزدیکی با تمایل دو طرف صورت گرفته و می‌افزایند شاید خانم دیالو انتظار نداشته که این نزدیکی با مقداری خشونت همراه باشد.

وکلای مصاحبه اخیر خانم دیالو با نیوزویک را یک «سیرک ناپسند» دانسته و تأکید کرده‌اند که این مستخدم هتل «سوفیتل» به دنبال اخاذی است.

در همین زمینه، روزنامه نیویورک‌تایمز نیز دهم تیرماه در مطلبی اعلام کرده بود که خانم دیالو پس از این واقعه با مردی که اکنون به دلیل خرید و فروش مواد مخدر در زندان آریزونا به سر می‌برد، تماس گرفته و بر ثروتمند بودن آقای استراوس کان تأکید کرده و گفته است که می‌داند چه کار دارد می‌کند.

با این‌حال نیوزویک تأکید می‌کند که مقامات قضایی درگیر در این پرونده هنوز ترجمه دقیق این مکالمه را که به زبان فولانی صورت گرفته، در دست ندارند و محتوای دقیق این مکالمه مشخص نیست.

دومینیک استراوس کان در حال حاضر در آمریکا به سر می‌برد و اجازه ندارد از کشور خارج شود.

هنوز مشخص نیست جواب قطعی رأی دادگاه در مورد پرونده تعرض جنسی استراوس کان چه خواهد بود و به گفته یک منبع آگاه، مقامات قضایی مربوطه هنوز تصمیمی در مورد این پرونده نگرفته‌اند.
XS
SM
MD
LG