لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۴:۴۷

هشدار صندوق بين المللی پول درباره بحران بدهی های دولت آمریکا


در صورت بروز بحران اعتبار بانکی در اقتصاد آمریکا، شاخص های اعتباری در آسیا و اروپا هم با مشکل روبرو خواهدشد
در صورت بروز بحران اعتبار بانکی در اقتصاد آمریکا، شاخص های اعتباری در آسیا و اروپا هم با مشکل روبرو خواهدشد
صندوق بين المللی پول روز دوشنبه و در گزارش بررسی سالانه خود در مورد اقتصاد آمريکا هشدار داد در صورت ادامه وضعيت موجود در بودجه آمريکا، هم اعتماد سرمايه گذاران در آمريکا به خطر می افتد و هم ريسک خطرناک و منفی متوجه اقتصاد جهانی و ديگر کشورهای جهان خواهد بود.

به گزارش وال استريت جورنال، در حالی که در آمريکا کاخ سفيد و مجلس نمايندگان بر سر سقف بودجه پرداخت دولت در حال بررسی و برگزاری جلسه و رفع موانع و حل اختلاف هستند، صندوق بين المللی پول گزارش داده اگر وضعيت موجود باقی بماند، آمريکا به بحران اقتصادی بدتری دچار خواهد شد.

سقف استقراض دولت فدرال آمریکا به حد مجاز رسیده و مجلس نمایندگان آمریکا هنوز با افزایش سقف بدهی دولت موافقت نکرده است. دولت نیازمند افزایش سقف بدهی است تا بتواند پول قرض کرده و امور جاری دولت را ادامه دهد.

اين کار چندين بار در تاريخ دولت آمريکا انجام شده و برای این کار، کنگره آمریکا متشکل از مجلس نمایندگان و سنای آمریکا، باید به افزایش سقف بدهی رای داده و با آن موافقت کنند.

موسسات اعتباری هشدار داده اند اگر با نزديک شدن زمان به سر رسيدن سقف بدهی دولت آمريکا در دوم اوت، وضعيت به همين منوال باقی بماند، درصد بهره را بالا می برند و طبقه متوسط و پايين جمله با مشکلات جدی روبرو خواهند شد.

صندوق بين المللی پول در گزارش خود گفته است: «در صورت حفظ وضعيت موجود، ارزش اعتباری خزانه داری آمريکا هم به خطر خواهد افتاد.»

سران و مقامات مالی ديگر کشورهای جهان هشدار دادند در صورتی که بازار اعتباری آمريکا با مشکل روبرو شود، اقتصاد رو به بهبود جهانی هم به تبع آن با بحران وخيمی روبرو خواهد شد. از علائم آن هم بازار نامتعادل، سود بانکی بالا، خطر اعتبار بانکی و به خطر افتادن بازار اعتبار ميان اقتصاد کشورها خواهد بود.

حزب جمهوريخواه آمريکا که اکثريت مجلس نمايندگان را بر عهده دارد، کاخ سفيد را تهديد می کند که اگر اقداماتی برای حل مشکل کسری بودجه اجرا نکند، اجازه افزايش سقف بدهی دولت را نمی دهد.

باراک اوباما در هفته گذشته چند جلسه با سران حزب جمهوريخواه در مجلس نمايندگان برگزار کرده و پيشنهادهای مختلفی به آن ها ارائه کرده ولی جمهوريخواهان حاضر به همکاری نشده اند. جان بينر، رييس مجلس نمايندگان دو بار از مذاکرات سرباز زده و حاضر به رسيدن به توافق با باراک
اوباما نشده است.

رييس جمهوری آمريکا جمعه پيش در کنفرانس خبری گفت:«جمهوريخواهان اين پرسش اصلی را پيش کشيده اند که آيا واقعا چيزی هست که آن ها به آن پاسخ مثبت بدهند؟ يا اين که قرار است به همه چيز نه بگويند.»

مذاکرات روزهای شبنه و يکشنبه ادامه يافت ولی هنوز نتيجه ای اعلام نشده است. کاخ سفيد خواهان قطع برخی بودجه ها ولی افزايش برخی از ماليات ها است در حالی که جمهوريخواهان می گويند به هيچ وجه زير بار هيچ گونه افزايش ماليات نخواهند رفت و فقط دولت بايد برای حل کسری بودجه، برخی از خرج و مخارج خود را کم و يا قطع کند.

روز دوشنبه جمهوريخواهان طرح خود را به کاخ سفيد ارائه کردند که فقط قطع بودجه در آن آورده شده و هيچ گونه اجازه کسب درآمد به دولت نمی دهد. دولت آمريکا می گويد درکنار قطع و يا کاهش برخی بودجه ها، دولت بايد بتواند برخی ماليات ها، به ويژه مربوط به شرکت های بزرگ و پردرآمد را افزايش داده و از راه آن درآمد داشته باشد.

باراک اوباما در آخرين کنفرانس خبری خود روز جمعه گفت: «از آن جايی که ما می دانستيم جمهوريخواهان حاضر به افزايش ماليات نمی شوند، به آن ها پيشنهاد کرديم فقط بگذارند برخی اصلاحات در حوزه قانون ماليات ها انجام شود که به نفع درآمد دولت خواهد بود.»

جمهوريخواهان می گويند حاضر به هيچ گونه اصلاح و يا افزايش درآمد نيستند و هرگونه افزايش درآمد برای طبقه ثروتمند و يا شرکت های پردرآمد، باعث کاهش رقابت در بازار کار می شود.

قرار است باراک اوباما شامگاه روز دوشنبه در کنفرانس خبری از آخرین وضعیت رسیدن به توافق برسر افزایش سقف بدهی دولت خبر دهد.
XS
SM
MD
LG