لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۱:۳۷

کارگردان «زوربای يونانی» درگذشت


مايکل کاکويانيس، فيلمساز و نويسنده فيلمنامه متولد قبرس که کارگردانی فيلم «زوربای يونانی»، با شرکت آنتونی کويين، را در کارنامه هنری خود داشت، روز ۲۵ ژوئيه در بيمارستانی در شهر آتن درگذشت.

مقامهای يک بيمارستان دولتی گفته اند که آقای کاکويانيس در اثر عوارض ناشی از حمله قلبی و مشکلات مضمن تنفسی فوت کرده است. وی در هنگام مرگ ۸۹ سال سن داشت.

شهرت آقای کاکويانيس در عرصه جهانی بيشتر به خاطر کارگردانی فيلم «زوربای يونانی» است. اين فيلم سينمايی اقتباسی از رمانی به قلم «نيکوس کازانتزاکيس» می باشد که موسيقی متن آن را «ميکيس تئودوراکيس» ساخت. موسيقی زوربای يونانی آنچنان با اقبال عمومی مواجه شد که به عنوان يک سرود ماندگار يونانی تا به امروز پرطرفدار مانده است.

در اين فيلم سياه و سفيد، يک مرد انگليسی با بازی «الن بيتس»، به جزيره يونانی کرت سفر می کند تا از معدن ذغال سنگی که به ارث برده است بازديد نمايد. الکسيس زوربا، با بازی آنتونی کويين، آشپز و کارچاق کن تنومند اوست.

فيلم سينمايی ياد شده دو جايزه از بخش فنی جوايز اسکار سال ۱۹۶۵ را از آن خود کرد و «ليلا کدرووا» نيز جايزه بهترين بازيگر زن نقش مکمل را دريافت کرد. اما آقای کاکويانيس و کويين در مقابل فيلم «بانوی زيبای من»، بهترين فيلم منتخب آن سال، شانسی نياوردند و برای «زوربای يونانی» هيچ يک جايزه ای دريافت نکردند.

مايکل کاکويانيس در سال ۱۹۲۱ در ليماسول قبرس به دنيا آمد، در آن زمان اين جزيره مديترانه ای هنوز مستعمره بريتانيا به شمار می آمد. او در لندن به تحصيل در رشته حقوق پرداخت، اما به زودی به دنبال علاقه اش به هنر رفت و برای بخش يونانی بی بی سی شروع به کار کرد. در همين حال، وی به آموختن نمايش پرداخت و در نهايت موفق شد در تئاتر به ايفای نقش بپردازد.

آقای کاکويانيس جايزه «گلدن گلوب» بهترين فيلم خارجی را برای فيلم سينمايی «استلا» (۱۹۵۵)، با بازی ملينا مرکوری، دريافت کرد. چند فيلم مطرح ديگر او شامل «الکترا» (۱۹۶۲) با بازی ايرن پاپاس در نقش اصلی و «زنان تروی» (۱۹۷۱) با بازی کاترين هپبرن، ونسا ردگريو، ژنه‌ويو بوژو و پاپاس هستند.
XS
SM
MD
LG