لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۲:۲۶

ارتش سوریه شهر دیرالزور را محاصره کرد


ارتش سوریه مجهز به ۴۰ تانک و ۲۰ خودروی زرهی دیگر، شنبه ۸ مرداد ماه شهر دیر الزور واقع در شرق این کشور را به محاصره خود در آورده است.

فعالان سوری از احتمال یورش ارتش به این شهر سخن می‌گویند.

این شهر جمعه شاهد درگیری مسلحانه میان نیروهای امنیتی و گروهی مسلح بود. اخبار درباره هویت گروه مسلح ضد و نقیض است.

در حالی که دولت سوریه این گروه را متشکل از افراد تروریست توصیف می‌کند، فعالان سوری می‌گویند آنها گروهی هستند که از ارتش جدا شدند و در برابر سرکوب تظاهر کنندگان معترض توسط نیروهای امنیتی واکنش نشان دادند.

تظاهرات اعتراض‌آمیز در سوریه هفته بیستم خود را پشت سر گذاشت. این اعتراض‌ها خواستار سرنگونی نظام حاکم بر سوریه به رهبری بشار اسد رئیس جمهور این کشور است.

درگیری‌های جمعه در دیر الزور پس از کشته شدن پنج تن از تظاهرکنندگان به ضرب گلوله نیروهای امنیتی روی داد. این درگیری‌ها شماری کشته و زخمی بر جای گذاشت.

رویترز به نقل از شاهدان عینی گزارش داد که پس از این درگیری‌ها، ۲۲ هلیکوپتر نظامی مشاهده شدند که نیروهای ارتش را به فرودگاه نظامی منطقه منتقل می‌کنند.

حرکت زره پوش‌های ارتش سوریه به سمت دیر الزور با مقاومت اهالی روبرو شد. رامی عبد الرحمن رئیس دیده‌بان حقوق بشر سوریه در این باره به خبرگزاری فرانسه گفته است: «اهالی روستای التبنه (۴۰ کیومتری دیر الزور) با ایجاد مانع و پرتاپ سنگ سعی کردند جلوی پیشروی نیروهای ارتش به دیر الزور را بگیرند. سربازان به سمت آن‌ها آتش گشودند که این حادثه به کشته شدن سه نفر از اهالی انجامید.»

شهر دیر الزور جمعه دوهفته گذشته شاهد تظاهرات نزدیک به نیم میلیون نفر از معترضان بود. پس از آن بشار اسد استاندار این شهر را عوض کرد. استاندار جدید اهالی را تهدید کرده بود که در صورت برگزاری تظاهرات، ارتش را فرا خواهد خواند.

شاهدان عینی می‌گویند که نیروهای ارتشی که به استانداری رسیدند، اقدام به شلیک بی‌هدف آتش برای ایجاد رعب و حشت کردند. این اقدام با صدای «تکبیر» اهالی از پشت بام‌ها روبرو شد.

در بسیاری از خیابان‌ها ی اصلی و فرعی، اهالی برای جلوگیری از پیشروی ارتش، اقدام به ایجاد موانع خاکی کردند.

این رخداد یک روز پس از تظاهرات گسترده در بسیاری از شهرهای سوریه در روز جمعه روی می‌دهد.

این جمعه را معترضان جمعه «سکوتتان ما را می‌کشد» نامگذاری کرده بودند. این نام اشاره‌ای است به آنچه که «سکوت کشورهای عربی و جامعه جهانی در برابر آنچه که در سوریه روی می‌دهد» توصیف شده است.

به گفته فعالان سوری، در تظاهرات این روز، دست کم ۲۳ نفر از معترضان کشته شدند.

پس از تظاهرات روزانه، شامگاه جمعه نیز در سوریه نا‌آرام بود. نیروهای امنیتی در مناطق القدم و المیدان دمشق اقدام به ایجاد ایست‌های بازرسی کردند. برق و تلفن در این دو منطقه قطع شد و سپس نیروهای امنیتی با یورش به منازل، دست کم ۵۰۰ نفر را بازداشت کردند.

نیروهای امنیتی و ارتش سوریه به منطقه الکسویه واقع در حومه دمشق نیز یورش بردند. آتش توپخانه ارتش این منطقه را هدف قرار داد که به کشته و زخمی شدن شماری از اهالی منجر شد.

حرستا و سقبا دو منطقه در حومه دمشق هستند که در آنها هزاران نفر شبانه تظاهرات کرده و برای سنگونی نظام حاکم شعار دادند.

از ساعات اولیه شنبه، نیروهای امنیتی یورش به روستای سراقب در استان شمال غربی ادلب را آغاز کردند. شهر ادلب نیز شاهد تظاهرات شبانه با حضور هزاران نفر از معترضان بود.

از سوی دیگر فیلمی ویدیویی منتشر شد که در آن فردی به نام «ریاض الاسعد» انشعاب خود را از ارتش سوریه به همراه چند تن دیگر از درجه داران اعلام می‌کند.

او در این فیلم ویدیویی تاکید می‌کند که این اقدام با اهداف ملی گرایانه و در واکنش به سرکوب مردم توسط ارتش صورت گرفته است. او تاسیس «ارتش آزاد سوریه » را اعلام و خواستار پیوستن دیگر نیروهای ارتش به گروه خود شد.

اسعد همچنین در گفت‌و‌گو با خبرگزاری فرانسه مقام‌های سوریه را تهدید کرد چنانچه عملیات ارتش را در دیر الزور متوقف نکنند، نیروهای خود را بری مقابل با آنها به منطقه خواهد فرستاد. او مدعی شد که صد‌ها سرباز تحت امر او هستند.

این در حالی است که خبرهایی از جدا شدن ۸۰ نیروی ارتش سوریه که یک درجه دار نیز در میان آنها حضور دارد در شهرک راما واقع در استان ادلب، منتشر شده است.
XS
SM
MD
LG