لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۸:۲۶

اولین حضور حسنی مبارک در دادگاه به اتهام کشتار معترضان و فساد مالی


حسنی مبارک در دادگاه
حسنی مبارک در دادگاه
حسنی مبارک، به همراه دو پسرش، روز چهارشنبه در نخستین جلسه دادگاه رسیدگی به اتهامات خود در قاهره حاضر شد. کشتار معترضین و فساد مالی از جمله اتهامات این سه تن است که می‌تواند مجازات اعدام داشته باشد.

هر سه نفر در جلسه دادگاه این اتهامات را تکذیب کردند.

به گزارش خبرگزاری رویترز،‌ حسنی مبارک، رئیس جمهور برکنار شده مصر، که از ماه آوریل به خاطر مشکلات قلبی در بیمارستانی در شرم‌الشیخ بستری است، به همراه دو پسرش، جمال‌الدین و علاءالدین، بر روی برانکارد در دادگاه حاضر و به قفس مخصوصی که در این دادگاه قرار دارد منتقل شد.

در جلسه دادگاه روز چهارشنبه، متن دادخواست و اتهامات افراد قرائت شد که در این میان صدور فرمان کشتار معترضان از جمله اتهامات متوجه حسنی مبارک است، اتهامی که می‌تواند حکم اعدام را برای او به همراه داشته باشد.

جلسه دادگاه در حالی در دانشکده پلیس قاهره در حال برگزاری است که وکلای آقای مبارک اصرار می‌ورزیدند که وضعیت سلامت موکل‌شان وخیم است، با این ‌حال آقای مبارک در نهایت برای حضور در جلسه دادگاه با هواپیما از شرم‌الشیخ به قاهره منتقل شد.

علاوه بر آقای مبارک و پسران وی، اتهاماتی نیز متوجه حبیب العدلی،‌ وزیر کشور پیشین، و شش مقام رسمی پیشین مصر است.

آقای عدلی پیش از این به اتهام پول‌شویی و احتکار به ۱۲ سال حبس محکوم شده است.

این جلسه در حالی در جریان است که حدود سه هزار نیروی پلیس وظیفه حفظ نظم و امنیت در محوطه دادگاه را بر عهده دارند.

محل برگزاری این جلسه در دادگاه دانشکده پلیس قاهره است، محلی که دو روز پیش از شدت گرفتن اعتراض‌ها در مصر، آقای مبارک در آن‌جا حاضر شد و در نطقی از اقدامات پلیس قدردانی کرد.

حسنی مبارک، پس از ۳۰ سال حکومت بلامنازع، و در پی هجده روز اعترا‌ض‌های مردمی، در ۲۲ بهمن سال گذشته از قدرت کناره ‌گرفت.
XS
SM
MD
LG