لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۰:۳۲

رأی اعتماد مجلس به فرمانده قرارگاه خاتم‌الانبیا برای وزارت نفت


سردار رستم قاسمی
سردار رستم قاسمی
سرتیپ سپاه، رستم قاسمی، روز چهارشنبه با حمایت آشکار علی لاریجانی، رئیس مجلس، در کنار سه وزیر پیشنهادی دیگر دولت محمود احمدی‌نژاد، از مجلس شورای اسلامی رأی اعتماد گرفت.

به گزارش خبرگزاری مهر، نمایندگان مجلس روز چهارشنبه با ۲۱۶ رأی موافق، ۲۲ رأی مخالف و هفت رأی ممتنع، رستم قاسمی، فرمانده قرارگاه خاتم‌الانبیا، را به عنوان وزیر نفت برگزیدند. این در حالی است که مهدی غصنفری نیز به عنوان وزیر صنعت، معدن و تجارت از مجلس رأی اعتماد گرفت.

در عین حال عبدالرضا شیخ‌الاسلامی نیز روز چهارشنبه رأی موافق اکثریت مجلس برای تکیه بر مسند وزارت کار، تعاون و رفاه اجتماعی را به خود اختصاص داد و محمد عباسی برای بر عهده گرفتن مقام وزارت ورزش و جوانان رأی اعتماد مجلس را دریافت کرد.

مجلس در حالی با واگذاری وزارت نفت به سردار قاسمی موافقت کرد که علی لاریجانی، رئیس مجلس، در اقدامی کم‌سابقه، به دنبال انتقاد صریح علی مطهری از معرفی «یک فرد سپاهی به عنوان وزیر پیشنهادی نفت» به حمایت از وی برخاست و از مجلس خواست تا در موافقت از رستم قاسمی، به وی رأی نمادین بدهند.

پیش از این در همین جلسه مجلس شورای اسلامی علی مطهری، به عنوان نماینده مخالف با وزیر پیشنهادی نفت، از پیوند خوردن نظامیان با مصادر سیاسی و «دولتی شدن سپاه» ابراز نگرانی کرده و تأکید کرده بود که «سرنوشت سپاه پاسداران نباید به دولت پیوند بخورد».

وی همچنین با اشاره به تأکید آیت‌الله خمینی، بنیان‌گذار جمهوری اسلامی، بر عدم دخالت قوای مسلح در امور سیاسی تصریح کرد که با شخص آقای قاسمی مخالفتی ندارد و مخالفتش با ورود نظامیان به پست‌های سیاسی است.

آقای لاریجانی در واکنش به این اظهارات با تأکید بر این‌که «سپاه نمی‌خواهد به اوضاع سیاسی کشور چنگ بزند»، گفت: «خیلی از نیروهای سپاه در سازمان‌های مختلف مسئولیت دارند. اگر کسی از سپاه مسئولیت در کشور داشت، ذنب لایغفر [گناه نابخشودنی] مرتکب نشده است.»

روز چهارشنبه،‌ آقای مطهری، نماینده تهران، همچنین خاطرنشان کرد: «سپاه درست یا نادرست متهم به تصاحب پروژه‌های عمرانی در یک رقابت نابرابر با بخش خصوصی است که با حضور آقای قاسمی در وزارت نفت این اتهام تشدید می‌شود.»

علی لاریجانی در پاسخ تصرف بخش اعظم فعالیت‌های اقتصادی از سوی سپاه را نادرست خواند و گفت که مسئولان قرارگاه خاتم‌الانبیا اعلام کرده‌اند که قصد دارند کار‌ها را توزیع کرده، «مجال جدیدی برای بخش خصوصی و پیمان‌کاران» فراهم و «به جای رقابت با بخش خصوصی، از آن‌ها حمایت» کنند.

به گفته رستم قاسمی، قرارگاه خاتم‌الانبیا در سال‌های اخیر پروژه‌های متعدد نفت، گاز، پتروشیمی را در بخش‌های مختلف کشور طراحی و اجرایی کرده است.

وی روز چهارشنبه در مجلس تأکید کرد که این قرارگاه پس از تحریم‌های بین‌المللی جایگزین «شرکت‌های توتال فرانسه و شل انگلیس» شده است.

قرارگاه خاتم‌الانبیا هم‌اینک بزرگ‌ترین طرف قراردادهای پروژه‌های دولتی است و ظرف چهار سال اخیر تعداد ۱۵۰۰ مورد از مهم‌ترین پروژه‌های دولتی را در اختیار خود گرفته ‌است.
XS
SM
MD
LG