لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۱:۰۳

مقام ایرانی: انتظار می‌رود آمریکایی‌ها به زودی آزاد شوند


حسن دانایی‌فر،‌ سفیر ایران در عراق
حسن دانایی‌فر،‌ سفیر ایران در عراق
سفیر جمهوری اسلامی در عراق روز پنجشنبه اعلام کرد که انتظار می‌رود جاش فتال و شین باوئر، دو شهروند آمریکایی که به اتهام «جاسوسی»‌ از دو سال پیش در زندان اوین به سر می‌برند، «خیلی زود» از زندان آزاد شوند.

حسن دانایی‌فر در گفت‌و‌گویی با آسوشیتدپرس اعلام کرد که از زمان دقیق آزادی این دو نفر آگاهی ندارد، اما با این‌حال تأکید کرد که به نظر می‌رسد که مقامات مسئول در طول ماه رمضان اقدام به آزادی این دو شهروند آمریکایی بکنند.

این اظهارات در حالی بیان شده است که مسعود شفیعی،‌ وکیل مدافع، شین باوئر، جاش فتال و سارا شورد، سومین شهروند آمریکایی که پیشتر به قید وثیقه آزاد شد و به آمریکا بازگشت، نیز پیش از این ابراز امیدواری کرده بود که موکلانش به زودی از زندان آزاد شوند.

آقای شفیعی، نهم مرداد در گفت‌و‌گو با رادیو فردا از برگزاری جلسه دادگاه برای رسیدگی به اتهامات جاش فتال و شین باوئر در همان روز خبر داده، اظهار کرده بود که در این جلسه قاضی دادگاه اعلام کرده که این پروند به پایان رسیده و مختومه شده است.

آقای شفیعی آن زمان اعلام کرده بود که رأی دادگاه تا یک هفته دیگر اعلام خواهد شد و افزوده بود: «سخت است بتوان در مورد پرونده قضایی پیش بینی کرد ولی ما امیدواریم این دو به زودی از زندان آزاد شوند.»

جاش فتال و شین باوئر به همراه سارا شورد در ماه ژوئیه ۲۰۰۹ در مرز ایران و عراق بازداشت و سپس در ایران به جاسوسی متهم شدند. هر سه این افراد اتهام جاسوسی را رد کرده‌اند.

در سپتامبر سال ۲۰۱۰ مقامات جمهوری اسلامی با آزادی موقت سارا شورد موافقت کردند و خانم شورد با قرار وثیقه ۵۰۰ هزار دلاری و با پادرمیانی عمان، از زندان آزاد شد و به آمریکا بازگشت.

این در حالی است که دو نفر دیگر همچنان در حبس به سر می‌برند.

چندی پیش و در آستانه برگزاری دادگاه جاش فتال و شین باوئر، کمپین اینترنتی در حمایت از این دو نفر به راه افتاد که مستقل از خانواده‌های این دو شهروند آمریکایی فعالیت می‌کند و نوام چامسکی، زبان‌شناس، کریم سجادپور، تحلیل گر و نازنین بنیادی، بازیگر و سخنگوی سازمان عفو بین‌الملل آمریکا از حامیان آن هستند.
XS
SM
MD
LG