لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۱:۴۰

افزایش واردات نفت چین از ایران، «بدون انجام تعهدات»


با وجود این که طبق قراری میان شرکت‌های ملی نفت ایران و چین، شرکت چینی «ساینوپــِک» قرار بوده ‌است در ازای کمک به بازسازی و ساخت پالایشگاه در ایران، نفت از ایران خریداری کند، گزارش‌ها حاکی است این شرکت بدون انجام تعهد مذکور، هم‌اینک روزانه ۹۰ هزار بشکه نفت بسیار سبک از ایران وارد می‌کند.

خبرگزاری رویترز روز جمعه در گزارشی به نقل از «منابع صنعتی که ارتباط مستقیمی با قرارداد دارند» نوشت که با این حساب حجم سالانه واردات نفت بسیار سبک ساینوپک از ایران نسبت به گزارش‌های قبل ۴۰ درصد افزایش را نشان می‌دهد.

به گفته این منابع، برپایه قراردادی هفت‌ساله شرکت چینی ساینوپک قرار بود درآمدهای حاصل از میعاناتی که از میدان گازی پارس جنوبی وارد می‌کند را صرف بهبود وضعیت پالایشگاه‌های اراک، اصفهان و آبادان و ساخت یک یا دو پالایشگاه جدید کند.

اما بنا بر این گزارش، شرکت‌های ملی نفت ایران و چین شش ماه پس از آغاز ارسال میعانات به پالایشگاه‌های چین، هنوز بخش پالایشگاهی قرارداد را نهایی نکرده‌اند.

منبعی که رویترز از آن نقل می‌کند به این خبرگزاری گفته ‌است که «نمی‌دانیم مشکل قسمت مربوط به پالایشگاه‌های ایران در این قرارداد کجاست، اما هر دو بخش قرارداد قرار بود همزمان اجرا شوند.»

رویترز گزارش می‌دهد که مقام‌های شرکت ساینوپک از اظهار نظر در مورد این خبر خودداری می‌کنند.

نفت بسیار سبک که این شرکت چینی هم‌اینک از ایران وارد می‌کند و ارزش آن به سه میلیارد دلار در سال می‌رسد، از بهترین مواد اولیه برای تولید مواد پتروشیمی است.

میعانات هیدروکربوری پارس جنوبی که ایران به چین صادر کرده ۱۶ درصد از مجموع واردات نفت خام چین از ایران را تشکیل می‌دهد و این باعث شده تا واردات نفتی چین از ایران بین ماه‌های ژانویه و ژوئن به ۵۴۰ هزار بشکه در روز افزایش یابد.

ایران که پنجمین صادرکننده نفت خام در جهان است هم‌چنان برای بیش از یک‌سوم از مصرف داخلی خود نیازمند وارد کردن فرآورده‌های پالایشگاهی است و مقام‌های ایرانی بارها از تقویت بخش پالایشی کشور سخن گفته‌اند.

در همین حال در پی تحریم فروش بنزین از جانب آمریکا به ایران، دولت محمود احمدی‌نژاد اعلام کرد که با تغییر کاربرد پالایشگاه‌های پتروشیمی برای تولید بنزین، به خودکفایی رسیده‌ است.

اما عسگر جلالیان، از اعضای کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی، تولید بنزین در پالایشگاه‌های پتروشیمی ایران را غیر استاندارد خوانده و گفته ‌است که این نحوه تولید بنزین، نه تنها هزینه بالاتری دارد، بلکه برای مصرف‌کنندگان در صورت تماس با آن خطرناک و سرطان‌زاست.

چین که یکی از شرکای تجاری عمده ایران به شمار می‌آید و از اعضای دائم شورای امنیت سازمان ملل متحد نیز هست پیشتر اعلام کرده بود از تحریم‌های شورای امنیت علیه ایران به شرطی حمایت می‌کند که این تحریم‌ها شامل بخش انرژی ایران نشود.

با این وجود سال گذشته به دنبال توسعه روابط شرکت‌های نفتی چین با شرکت‌های آمریکایی و ورود آنها به بخش انرژی ایالات متحده، دولت چین به شرکت‌های نفتی این کشور دستور داد که از میزان همکاری‌های خود با جمهوری اسلامی ایران بکاهند.
XS
SM
MD
LG