لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۶:۵۰

پنج مامور نيروی انتظامی در منطقه چالدران توسط پژاک کشته شدند


فرماندار ماکو روز سه شنبه تاييد کرد که پنج نفر از پرسنل نيروی انتظامی جمهوری اسلامی ايران در جريان کمين گروه «پژاک» در نزديکی يک روستای منطقه چالدران کشته شده اند. يک نفر از کشته شدگان افسر، يک نفر درجه دار و سه نفر هم سرباز بوده اند.

حميد احمديان به خبرگزاری فارس گفته است که «خودروی حامل اين شهيدان در حين برگشت با کمين تروريست ها مابين ميله ۱۹۸ و ۱۹۹ مواجه می شوند و به شهادت می رسند.»

وی افزوده که «يک نفر از اين شهدا افسر، يک نفر درجه دار و سه نفر ديگر هم از سربازان بوده اند.»

سايت «آينده» جزئيات بيشتری از کشته شدن اين افراد منتشر کرده و گزارش داده است که «اين حادثه حوالی ساعت ۱۵ روز دوشنبه در نزديکی روستای چوخور چالدران روی داد که طی آن خودروی حامل پرسنل نيروی انتظامی نيز منهدم شد.»

بر اساس گزارش ياد شده، اين تيم پنج نفره از پرسنل مهندسی نيروی انتظامی برای تعمير موتور برق يک ميله مرزی در منطقه بورالان ماکو به برجک رفته بودند.

حملات نيروهای پژاک به نيروهای نظامی و انتظامی و همچنين مناطق مختلف در غرب و شمال غربی ايران طی ماه های اخير شدت گرفته است.

روز هفتم مردادماه خط لوله گاز ايران به ترکيه منفجر شد که قطع صادرات گاز به اين کشور را به دنبال داشت. نماينده ماکو و چالدران در مجلس گفت که انفجار در این خط لوله، از سوی گروه پژاک انجام شده است.

دو روز بعد، پليس امنيت عمومی استان آذربايجان غربی اعلام کرد که «دو نفر از عوامل گروهک تروريستی پژاک که شب گذشته در پمپ بنزينی در ماکو نارنجک پرتاب کرده بودند دستگير شدند.»

ايران از حدود سه هفته پيش عمليات خود عليه پايگاه های گروه حيات آزاد کردستان (پژاک) را در خاک اقليم کردستان عراق آغاز کرده است که بنابر گزارش ها، هشت پاسدار از جمله يکی از فرماندهان سپاه در جريان اين حملات کشته شده اند.

خبرگزاری های ايران در عين حال در گزارش های خود مدعی شده اند که نيروهای سپاه پاسداران نيز «دهها تن از اشرار و تروريست های اين گروهک» را کشته اند.

مقام های عراقی و اقليم کردستان اين کشور از جمهوری اسلامی ايران خواسته اند تا گلوله باران خاک عراق را متوقف کنند. اما يک فرمانده ارشد سپاه پاسداران هفته گذشته به خبرگزاری فارس گفت، تا زمانی که نيروهای دولت مرکزی عراق و اقليم کردستان در مرز مشترک ميان ايران و عراق مستقر نشوند، حملات به مواضع پژاک ادامه خواهد داشت.

عراق می گويد که در جريان تهاجم نيروهای ايرانی به خاک کردستان عراق دهها خانوار از روستاهای خود آواره شده اند و در چادر زندگی می کنند.

رهبر اقليم کردستان عراق با محکوم کردن حملات سپاه پاسداران، اقدام جمهوری اسلامی را موجب تخريب روستاها و مزارع دانسته و گفته که ساکنان اين مناطق وادار به ترک محل زندگی خود شده اند.

در حالی که درگيری ميان نيروهای نظامی ايران و گروه پژاک ادامه دارد، رهبر گروه پژاک برای مذاکره با مقام های ايرانی اعلام آمادگی کرد.

سايت «RUDAW»، مستقر در کردستان عراق، که اخبار کردها را پوشش می دهد گزارش داده است: «عبدالرحمان حاجی احمدی گفته که اين گروه آماده مذاکره با ايران است و بر اين باور است که موضوع کرد‌ها بايد از طريق روش‌های مسالمت آميز حل شود.»
XS
SM
MD
LG