لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۴:۴۴

« راه اندازی نیروگاه بوشهر تا پایان ماه رمضان ممکن نیست»


دو نماينده عضو کميته بررسی وضعيت نيروگاه اتمی بوشهر در مجلس اعلام کردند که وعده راه اندازی نهايی اين نيروگاه تا پايان ماه رمضان ممکن نيست.آنها در عين حال از ارسال گزارش اين کميته به هيئت رئيسه مجلس خبر داد و از تأخير روسيه در راه‌اندازی اين نيروگاه انتقاد کرد.

حسين اميری خامکانی، عضو کميته بررسی وضعيت نيروگاه اتمی بوشهر در مجلس، در گفت‌وگو با وبسايت «خانه ملت» از نهايی شدن بررسی وضعيت اين نيروگاه خبر داد و گفت که کميته در گزارش خود به جمع‌بندی در زمان نهايی راه‌اندازی نيروگاه اتمی بوشهر نرسيد و معتقد است که وعده داده شده از سوی مسئولان اين نيروگاه برای راه‌اندازی آن تا پايان ماه مرداد، دور از دسترس است.

سخنان مشابهی نيز از سوی عسگر جلاليان، عضو ديگر کميته بررسی وضعيت نيروگاه اتمی بوشهر، ابراز شد که گفت: راه‌اندازی نيروگاه بوشهر در زمان وعده داده شده، يعنی تا پايان ماه رمضان، قابل بهره‌برداری نيست و اين نيروگاه همچنان تا آمادگی برای وصل شدن به شبکه سراسری برق کشور، فاصله دارد.

وی با انتقاد از بدقولی روسيه در اين زمينه خبر داد که کميته بررسی وضعيت نيروگاه اتمی بوشهر در گزارشی به هيات رييسه مجلس، به صراحت نگرانی اش را از تحقق نيافتن وعده‌های مربوط به اين نيروگاه، بيان کرده است.

الکساندر سادونيکوف، سفير روسيه در تهران، پنج ماه پيش به خبرنگار
تلويزيون دولتی ايران گفته بود که کسانی که نسبت به راه اندازی نيروگاه اتمی بوشهر بدبين هستند، به زودی مايوس خواهند شد.

وی از راه اندازی اين نيروگاه در آينده بسيار نزديک خبر داده بود.

علی اکبر صالحی، وزير امور خارجه جمهوری اسلامی ايران، نيز در تير ماه سال جاری گفته بود که «جشن اتصال برق نيروگاه بوشهر به شبکه سراسری، اواخر ماه رمضان، برگزار می‌شود.»

وی مشابه اين سخنان را نيز در سال گذشته عنوان کرده بود.

نيروگاه هزار مگاواتی بوشهر که قرار بود ابتدا توسط آلمان ساخته شود و سپس قرار شد که روسيه‌ آن را تکميل کند، پس از حدود سه دهه و نيم تأخير، بايد تا پيش از پايان سال ميلادی گذشته به شبکه برق متصل می شد، اما راه اندازی آن تاکنون چندين بار به تعويق افتاده‌است.

بر اساس قراردادهای روسيه و ايران، کار ساخت نيروگاه اتمی بوشهر بايد تا سال ۲۰۰۰ ميلادی، يعنی ۱۱ سال پيش، به پايان می رسيد.

نيروگاه بوشهر در يکسال گذشته بارها خبرساز شده‌است. از جمله، انتشار اخبار مربوط به کرم رايانه‌ای «استاکس‌نت» باعث شد تا فعاليت‌ها در اين نيروگاه با کندی روبرو شود و سپس منابع روسی از شکسته شدن «يک پمپ» در مخزن سوخت آن خبر دادند.

در اين ارتباط، حسين اميری خامکانی، عضو کميته بررسی وضعيت نيروگاه اتمی بوشهر در مجلس، بروز برخی مشکلات در قلب رآکتور اتمی نيروگاه بوشهر را يکی از علت‌های راه‌اندازی نشدن اين نيروگاه در بهمن ماه سال گذشته خواند.

او گفت: حادثه‌ای که در دی‌ماه اتفاق افتاد و در آن يکی از پروانه‌های اصلی نيروگاه بوشهر آسيب ديد، موجب شد که کارشناسان ايرانی و روسی تصميم بگيرند سوخت را از رآکتور نيروگاه خارج کنند که اين موضوع خود به‌ خود موجب تأخير در تحويل نيروگاه بوشهر شد.

با اين همه، اين نماينده مجلس، روسيه را متهم کرد که در قرارداد خود با ايران تخلف کرده است و با اشاره به برنامه جمهوری اسلامی ايران برای احداث نيروگاه های اتمی جديد افزود: اين به معنای حضور دوباره روس‌ها در پروژه‌های آينده ايران برای ساخت نيروگاه اتمی نيست.

عسگر جلاليان، عضو ديگر کميته بررسی وضعيت نيروگاه اتمی بوشهر، نيز با اعلام اينکه روسيه به علت تأخير در راه‌اندازی اين نيروگاه مقصر هستند، از نحوه تعامل و رفتار کج دار و مريز مسئولان سازمان انرژی اتمی با روس ها انتقاد کرد.

وی از مسئولان نيروگاه بوشهر و سازمان انرژی اتمی خواست که با روسيه شفاف‌تر و جدی‌تر وارد مذاکره شوند و مذاکرات خود را بدون اما و اگر و شايد پيش ببرند.

عسگر جلاليان همچنين خبر داد که به علت نامعلوم بودن زمان راه‌اندازی نيروگاه بوشهر و مدت زمان لازم برای انتقال دانش فنی به متخصصان ايرانی، زمان خداحافظی روس‌ها با نيروگاه اتمی مشخص نيست.

اين نماينده مجلس اشاره کرد که «تا امروز حدود سه برابر يک نيروگاه اتمی برای نيروگاه بوشهر هزينه کرده‌ايم و روند اين هزينه‌کرد‌ن‌ها و پول دادن‌ به روس‌ها همچنان ادامه دارد.»

اين عضو کميته بررسی وضعيت نيروگاه اتمی بوشهر گفت: يکی از دلايل آن است که قراردادها با آنها سقف مالی، زمان‌بندی مشخص و تاريخ پايان قرارداد ندارد.

وی تأخير در راه‌اندازی نيروگاه بوشهر را موجب از بين رفتن برخی قطعات اين نيروگاه اعلام کرد و افزود: طولانی شدن فرآيند بهره‌برداری از نيروگاه موجب شده است که برخی قطعات آن که حالا دهه سوم عمر خود را هم گذرانده‌اند، عملا مستهلک و از رده خارج شوند.

اين نماينده مجلس گفت: تأخير روس‌ها در راه‌اندازی نيروگاه موجب شده است تا ايران مجبور شود برای تعويض قطعات فرسوده‌ای که هيچ بازدهی تا امروز نداشته‌اند، مجددا هزينه کند.
XS
SM
MD
LG