لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۳:۵۷

مصلحی: به این نتیجه نرسیده‌ایم که اسرائیل در ترور رضایی‌نژاد دست داشت


حیدر مصلحی، وزیر اطلاعات ایران
حیدر مصلحی، وزیر اطلاعات ایران
وزیر اطلاعات جمهوری اسلامی روز چهارشنبه در گفت‌وگو با خبرنگاران بار دیگر با تایید نظر پیشین خود درباره عوامل ترور داریوش رضایی‌نژاد چنین اظهار نظر کرد که این وزارتخانه به نتیجه نرسیده است که اسرائیل در این ترور دست داشته است.

داریوش رضایی‌نژاد در روز اول مردادماه در خیابانی در تهران به ضرب گلوله به قتل رسید و بلافاصله در گزارش‌های چند خبرگزاری به عنوان «دانشمند هسته‌ای» قربانی یک ترور معرفی شد.

به دنبال این ترور، علی لاریجانی، رئیس مجلس شورای اسلامی، در اولین واکنش رسمی از سوی جمهوری اسلامی سوء‌قصد به جان آقای رضایی‌نژاد را «پروژه آمریکایی صهیونیستی» خواند و آن را به اسرائیل نسبت داد.

در مقابل حیدر مصلحی، وزیر اطلاعات، در همان روز تلویحا این نظر رئیس مجلس را رد کرد و چنین گفت که وزارتخانه‌اش هنوز در مورد عوامل این ترور «به نتیجه قطعی نرسیده است».

این مقام در دولت محمود احمدی‌نژاد روز چهارشنبه نیز تاکید کرده است که «به یک سری سرنخ‌هایی رسیده‌ایم»، اما «به این نتیجه نرسیده‌ایم که آنها در این زمینه دخالتی داشته‌اند».

آقای مصلحی در ادامه گفته‌ خود این را نیز گفته است که «خود آنها [اسرائیل] نیز در این ارتباط چیزی اعلام نکردند».

در حالی که وزارت خارجه ایالات متحده ترور داریوش رضایی‌نژاد را محکوم و تقبیح کرده است، اسرائیل تاکنون ترجیح داده است در این باره سکوت کند و پرسش‌های خبرنگاران را بی‌پاسخ بگذارد.

اما در برابر این سکوت رسمی اسرائیل گزارش هفته‌نامه معتبر اشپیگل قرار دارد که ده روزی پس از حادثه ترور در تهران اعلام کرد که «شک چندانی وجود ندارد که اسرائيل پشت پرده ترور داريوش رضايی‌نژاد ايستاده است».

خبرگزاری آسوشیتدپرس نیز یک هفته پس از ترور به نقل از یک مقام خارجی و یک بازرس سابق آژانس انرژی اتمی اعلام کرد که داریوش رضایی‌نژاد «در فعالیت‌های اتمی مشکوک ایران و تلاش برای ساخت تسلیحات اتمی دست داشته است».

این خبرگزاری همچنین از قول یک دیپلمات غربی در وین، پایتخت اتریش، گفته بود که سه ترور اخیر «دانشمندان هسته‌ای» در ایران و شک و تردیدها در مورد نام و هویت و شغل آخرین قربانی ترورها به این سوء‌ظن دامن زده است که مقامات ایرانی در تلاش‌اند بر این قضیه سرپوش بگذارند.

در دو سال گذشته سه تن از دانشمندان اتمی و فیزیک ایران هدف سوءقصد قرار گرفته‌اند که از میان آنها مسعود علی‌محمدی و مجید شهریاری جان باختند، اما فریدون عباسی دوانی که اکنون هدایت سازمان انرژی اتمی ایران را بر عهده دارد از سوءقصد جان سالم به در برد.
XS
SM
MD
LG