لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۹:۲۰

دومین انفجار در خط لوله گاز ایران- ترکیه در یک ماه گذشته


بروز انفجار در یک خط لوله گاز در مصر؛ عکس تزئینی است
بروز انفجار در یک خط لوله گاز در مصر؛ عکس تزئینی است
بروز انفجار در خط لوله گاز ایران- ترکیه، در بامداد روز جمعه، باعث توقف صادرات گاز ایران به همسایه غربی خود شده است. این انفجار که در درون خاک ترکیه به وقوع پیوسته، دومین انفجار در این خط لوله در یک ماه گذشته است.

به گفته جواد اوجی، معاون وزیر نفت و مدیرعامل شرکت ملی گاز ایران، انفجار در خط لوله گاز ایران و ترکیه، در ساعت ۱:۱۰ بامداد روز جمعه در ۶۰ کیلومتری عمق خاک ترکیه رخ داده و به تأسیسات اندازه‌گیری گاز ایران در منطقه مرزی بازرگان نزدیک بوده است.

مدیرعامل شرکت گاز ایران همچنین گفته است که ایران اعلام آمادگی کرده تا برای ترمیم این خط لوله با شرکت بوتاش ترکیه همکاری کند.

تهران و آنکارا در مرداد سال ۱۳۷۵ قرارداد بلندمدتی به امضا رساندند که بر اساس آن سالانه نزدیک به ۱۰ میلیارد متر مکعب گاز طبیعی به ترکیه صادر می‌شود. مدت این قرارداد بر اساس گزارش شانا، پایگاه خبری وزارت نفت ایران، ۲۳ سال و میزان کل صادرات گاز در این بازه زمانی ۲۲۸ میلیارد متر مکعب است.

همین گزارش حاکی است که تا پیش از وقوع این انفجار روزانه ۳۰ میلیون متر مکعب گاز از طریق این خط لوله به ترکیه صادر می‌شده، که این میزان نسبت به صادرات روزانه گاز به ترکیه در سال گذشته ۲۵ درصد رشد داشته است.

گزارش شانا به نقل از سخنگوی شرکت ملی گاز حاکی است که در سال ۸۹ روزانه به طور میانگین ۲۴ میلیون متر مکعب گاز به ترکیه صادر شده است.

سومین انفجار در یک ماه

انفجار در خط لوله گاز ایران- ترکیه، سومین حادثه در خطوط لوله ایران در مرداد ماه امسال بوده است.

جمعه گذشته، ۱۴ مرداد، یکی از خطوط اصلی انتقال نفت به تأسیسات نفتی اهواز که گفته می‌شود بزرگ‌ترین خط لوله نفت ایران است، دچار آتش‌سوزی و انفجار شد.

یک هفته پیش از آن، روز جمعه هفتم مرداد نیز انفجار در خط لوله صادرات گاز در نزدیکی مرز بازرگان باعث «قطع موقتی» صادرات گاز طبیعی ایران به ترکیه شد.

این انفجار در نقطه مرزی در حوالی روستای دنالو از توابع ماکو، و در نخستین ساعات بامداد رخ داده است.

یک روز پس از آن ایران اعلام کرد که با ترمیم نقطه آسیب‌دیده در انفجار هفتم مرداد، صادرات گاز به ترکیه از سر گرفته شده است.

با این حال این بار، سخنگوی شرکت گاز ایران پیش‌بینی کرده است که «با سابقه‌ای که از طرف ترکیه سراغ داریم تعمیر و ازسرگیری صادرات سه تا هفت روز طول می کشد.»

گرچه هنوز علت این انفجار اعلام نشده است، اما خبرگزاری فارس یادآور شده است که این خط لوله پیش از این نیز بارها توسط گروه پ.کا.کا هدف عملیات خرابکارانه قرار گرفته بود.

خطوط لوله انتقال گاز در داخل ایران نیز، تاکنون چندین بار طعمه انفجار شده و در چند مورد برخی از مقامات جمهوری اسلامی به احتمال اقدامات خرابکارانه در این اتفاقات اشاره کرده‌اند.

از جمله در فروردین‌ماه سال جاری یک نماینده مجلس شورای اسلامی در واکنش به انفجار در خط لوله میان شهرهای قم و سلفچگان با توصیف آن به عنوان اقدامی «خرابکارانه» از احتمال ارتباط آن با انفجاری در گذشته خبر داد.

انفجار ۲۰ فروردین‌ماه در سه رشته خط لوله ۵۶ اينچی انتقال گاز طبيعی رخ داد که بخشی از گاز ایران را از پالايشگاه‌های جنوب کشور چون مجتمع گازی «پارس جنوبی»، «پارسيان» و «فجر جم» به استان‌های شمال و شمال غربی ايران انتقال می‌دهد.

پیش از آن نیز در بهمن‌ماه سال گذشته، ۱۳۸۹، در ۲۵ کيلومتری شمال منطقه سلفچگان در سه خط لوله هزار پوندی انتقال گاز انفجاری دیگر رخ داده بود.
XS
SM
MD
LG