لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۷:۲۲

«پ کا کا» مسئولیت انفجار خط لوله گاز ایران-ترکیه را به عهده گرفت


شورشیان پ کا کا در مناطق مرزی ایران و ترکیه
شورشیان پ کا کا در مناطق مرزی ایران و ترکیه
«پ کا کا»، حزب کارگران کردستان، روز شنبه، مسئوليت انفجار خط لوله گاز ايران – ترکيه را به عهده گرفت.
به گزارش خبرگزاری فرانسه، گروه «پ کا کا» در بيانيه ای که در يک سايت خبری محلی منتشر کرده، مدعی شده که «چريک های اين گروه اين خط لوله را در حوالی ساعت هشت شب پنجشنبه منفجر کرده اند.»
در همين حال، مجيد بوجارزاده ، سخنگوی شرکت ملی گاز ايران، روز جمعه، به خبرگزاری ایرنا گفت: «بروز انفجار در خط لوله گاز در خاک ترکيه موجب توقف صادرات شده است و ما برای ترميم فوری آن اعلام آمادگی کرده ايم.»
بروز انفجار در خط لوله گاز ايران- ترکيه، در بامداد روز جمعه، باعث توقف صادرات گاز ايران به همسايه غربی خود شده است. اين انفجار که در درون خاک ترکيه به وقوع پيوسته، دومين انفجار در اين خط لوله در يک ماه گذشته است.
به گفته جواد اوجی، معاون وزير نفت و مديرعامل شرکت ملی گاز ايران، انفجار در خط لوله گاز ايران و ترکيه، در ساعت ۱:۱۰ بامداد روز جمعه در ۶۰ کيلومتری عمق خاک ترکيه رخ داده و به تأسيسات اندازه‌گيری گاز ايران در منطقه مرزی بازرگان نزديک بوده است.
تهران و آنکارا در مرداد سال ۱۳۷۵ قرارداد بلندمدتی به امضا رساندند که بر اساس آن سالانه نزديک به ۱۰ ميليارد متر مکعب گاز طبيعی به ترکيه صادر می‌شود. مدت اين قرارداد بر اساس گزارش شانا، پايگاه خبری وزارت نفت ايران، ۲۳ سال و ميزان کل صادرات گاز در اين بازه زمانی ۲۲۸ ميليارد متر مکعب است.
همين گزارش حاکی است که تا پيش از وقوع اين انفجار روزانه ۳۰ ميليون متر مکعب گاز از طريق اين خط لوله به ترکيه صادر می‌شده، که اين ميزان نسبت به صادرات روزانه گاز به ترکيه در سال گذشته ۲۵ درصد رشد داشته است.
انفجار در خط لوله گاز ايران- ترکيه، سومين حادثه در خطوط لوله ايران در مرداد ماه امسال بوده است.
شورشیان «پ کا کا» از سال ۱۹۸۴ جنگ مسلحانه عليه دولت ترکيه را آغاز کردند. ايران، ترکيه و بسياری از کشورهای جهان «پ کا کا» را در ليست گروه های تروريستی قرار داد ه اند.
XS
SM
MD
LG