لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۳:۲۲

آمریکا: شبه نظامیان مورد حمایت ایران بزرگترین خطر امنیتی عراق هستند


ژنرال جفری بیو‌کنن، سخنگوی ارشد ارتش آمریکا در عراق
ژنرال جفری بیو‌کنن، سخنگوی ارشد ارتش آمریکا در عراق
سخنگوی ارشد ارتش آمریکا در عراق اعلام کرد که در ماه ژوئن دو حمله هوایی علیه گروه های شیعه مورد حمایت ایران در عراق صورت گرفته است. وی این شبه نظامیان را «بزرگترین خطر امنیتی» عراق دانست.

جفری بیوکنن، ژنرال ارشد و سخنگوی ارشد ارتش آمریکا در عراق روز سه شنبه در گفت و گو با خبرنگاران تاکید کرد که در حال حاضر بزرگترین تهدید متوجه عراق، شبه‌نظامیان تحت حمایت ایران هستند که «مستقیما» از سوی «نیروی قدس» و از لحاظ «نفر، تسلیحات و اطلاعات» تغذیه می‌شوند.

ژنرال بیوکنن با بیان اینکه در حال حاضر سه گروه شبه‌نظامی که تعدادشان به «چندین هزار نفر» می‌رسد سعی در تضعیف و منزوی کردن دولت عراق دارند، گفت که در ایران در مورد نحوه انجام عملیات از سوی این گروه‌هاتصمیم گیری می شود.

وی سه گروه مورد حمایت ایران را گردان‌های حزب‌الله عراق (کتائب حزب‌الله)، اعضای عصائب اهل حق و لشکر روز موعود، گروه مرتبط با مقتدی صدر، روحانی شیعه، خواند.

وی با این‌حال بر مبارزه نیروهای آمریکایی با این افراطیون خبر داد و گفت که در ژوئن سال جاری هلیکوپتر‌های آمریکایی به شبه‌نظامیان مورد حمایت ایران که پایگاه آمریکا در بصره را مورد حملات راکتی قرار داده بودند، حمله کرده و یکی از آن‌ها را از پای در آوردند.

وی همچنین از حمله دیگری در ماه ژوئن به دو شبه‌نظامی در عراق خبر داد که قصد بمب‌گذاری در مسیر نیروهای‌ آمریکایی را داشتند، اما بر اثر حملات هوایی ارتش آمریکا جان خود را از دست دادند.

این نخستین بار نیست که ایران به حمایت از شبه نظامیان در عراق متهم می‌شود. در ماه های اخیر فرماندهان و مقامات آمریکایی از جمله وزیر دفاع، رييس ستاد مشترک ارتش و فرمانده نیروهای آمریکایی در عراق این اتهام ها را مطرح کرده‌اند.

جمهوری اسلامی ایران همواره حمایت از گروه‌های خشونت‌طلب در عراق یا دخالت در امور داخلی این کشور را تکذیب کرده است.

اگرچه سخنگوی ارتش آمریکا در عراق روز سه شنبه به تهدیدات شبه‌نظامیان اشاره داشت، ولی در عین حال تاکید کرد که این تهدیدات نسبت به سال‌های گذشته به مراتب کاهش یافته است.

این در حالی است که ۲۴ مرداد ماه و یک روز پیش از اظهارات آقای بیوکنن، بر اثر یک رشته انفجار در شهر‌های مختلف عراق ۷۴ تن کشته و بیش از ۲۰۰ تن زخمی شدند.

با این‌حال آقای بیوکنن با اشاره به کاهش تعداد شبه‌نظامیان القاعده در عراق در چند سال گذشته و رسیدن تعدادشان به حدود «۸۰۰ تا هزار تن»، گفت که قدرت و نفوذ این گروه، افت شدیدی داشته است.

اکنون حدود ۴۶ هزار نیروی آمریکایی در عراق حضور دارند و ارتش آمریکا متعهد شده است که تا پایان سال جاری نیروهای خود را از عراق خارج کند، اگرچه برخی مقامات عراقی در مورد حضور تعدادی از نیروهای آمریکایی، پس از خروج نهایی از خاک عراق، در حال مذاکره و رایزنی هستند.
XS
SM
MD
LG