لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۷:۴۳

باراک: حمله تروریستی پنج‌شنبه نشانه تضعیف مصر در منطقه است


اتوبوسی که در مرز اسرائیل و مصر هدف حمله افراد مسلح قرار گرفته است
اتوبوسی که در مرز اسرائیل و مصر هدف حمله افراد مسلح قرار گرفته است
در واکنش به حمله تروریستی روز پنج‌شنبه، ۱۸ اوت، در جنوب اسرائیل، هم‌مرز با صحرای سینای مصر، اهود باراک، وزیر دفاع اسرائیل، این حادثه با «دست‌کم شش کشته» را نشانه تضعیف نقش مصر در این منطقه و «گسترش فعالیت‌های عناصر تروریستی» دانست.

حمله افراد مسلح به چند وسیله نقلیه اسرائیلی از جمله یک اتوبوس مسافربری در روز پنج‌شنبه که دست‌کم هفت مجروح و شش کشته بر جای گذاشت در بزرگراه شماره ۱۲ اسرائیل در ۳۰ کیلومتری شمال شهر ساحلی عیلات رخ داد.

این شهر ساحلی اسرائیل در فاصله‌ای اندک از شهر بندری طبا در مصر قرار دارد.

ابراز نگرانی مقامات اسرائیل از جمله وزیر دفاع این کشور در مقابل فرماندار سینای جنوبی در مصر را به واکنش واداشته است؛ این مقام مصری تأکید کرده است که تیراندازی به سوی اسرائیلی‌ها از شهر مرزی مصر صورت نگرفته است.

مقامات اسرائیلی چندی است که از حوادثی که در مرز اسرائیل و مصر رخ می‌دهد ابراز نگرانی می‌کنند و معتقدند که به دنبال سرنگونی حسنی مبارک در ماه فوریه نوعی خلأ امنیتی ایجاد شده که راه را برای فعالیت گروه‌های شبه‌نظامی در صحرای سینا هموار کرده است.

خبرگزاری رویترز نیز به نقل از «منابع امنیتی مصر» می‌گوید که «بعید است» حمله به اتوبوس مسافربری در روز پنج‌شنبه از خاک مصر انجام شده باشد.

در همین حال وزیر دفاع اسرائیل در بیانیه‌ای که به دنبال این حادثه منتشر شد نوار غزه، در مرز صحرای سینا و اسرائیل، را که تحت کنترل گروه شبه‌نظامی حماس قرار دارد «سرمنشأ فعالیت‌های تروریستی» خوانده و تهدید کرده است که «با تمام قوا علیه آنها وارد عمل خواهیم شد».

خبرگزاری رویترز همچنین از قول ارتش اسرائیل تعداد زخمی‌های این حادثه را ۲۵ تن اعلام کرده و به نقل از همین منبع می‌گوید که به دنبال این حادثه دو تا چهار تن از افراد مسلح نیز جان باخته‌اند.

سخنگوی ارتش اسرائیل نیز گفته است که بنا بر فرضیه اولیه این نهاد نظامی گروه تروریستی مسئول حمله روز پنج‌شنبه به خاک اسرائیل نفوذ کرده و دست به «حمله‌ای چندجانبه» زده است.

طبق بیانیه ارتش اسرائیل، تروریست‌ها ابتدا به روی اتوبوسی که عازم شهر عیلات بوده آتش گشوده و سپس موشکی ضدتانک به سوی یک وسیله نقلیه دیگر شلیک کرده‌اند.

مصر که در سال ۱۹۷۹ با اسرائیل پیمان صلح امضا کرد اخیراً فعالیت‌های خود را برای افزایش امنیت در صحرای سینا دوچندان کرده است.

در همین زمینه منابع امنیتی مصر روز سه‌شنبه اعلام کردند که به دنبال «سرکوب گروه‌های مسلح در شمال صحرای سینا» چهار اسلام‌گرای مسلح به دام نیروهای ارتش مصر افتاده‌اند. ظاهراً این افراد مسلح در تدارک منفجر کردن یک خط لوله انتقال گاز بوده‌اند.
XS
SM
MD
LG