لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۱:۳۳

تصمیم بغداد برای ادامه حضور نیروهای آمریکایی هنوز نهایی نشده‌است


دیدار لئون پانِتا، وزیر دفاع ایالات متحده (چپ) با نوری المالکی، نخست‌وزیر عراق (راست).
دیدار لئون پانِتا، وزیر دفاع ایالات متحده (چپ) با نوری المالکی، نخست‌وزیر عراق (راست).
لئون پانه‌تا، وزیر دفاع ایالات متحده از احتمال موافقت عراق با نگه داشتن نظامیان آمریکایی پس از پایان مهلت سال ۲۰۱۱ سخن می‌گوید اما بغداد می‌گوید که مذاکره بر سر این موضوع هنوز ادامه دارد و تصمیم مربوط به آن هنوز نهایی نشده‌است.

لئون پانه‌تا روز جمعه در مصاحبه با دو روزنامه آمریکایی گفت که به نظر می‌آید عراقی‌ها تصمیم خود را در مورد ادامه حضور نظامی آمریکا پس از ۲۰۱۱ گرفته‌اند و در پاسخ به خبرنگاران گفت: «دیدگاه من این است که آنها سرانجام به این امر پاسخ مثبت داده‌اند.»

اما نوری المالکی، نخست‌وزیر عراق، در واکنش به اظهارات لئون پانه‌تا به خبرگزاری فرانسه گفت: «ما هنوز درخصوص موضوع نگه داشتن نیروهای آموزشی به توافق نرسیده‌ایم. مذاکرات در این مورد ادامه دارد و این مذاکرات هنوز نهایی نشده‌اند.»

پنتاگون، وزارت دفاع آمریکا، نیز عصر جمعه اعلام کرد که منظور آقای پانه‌تا، استقبال بغداد از بحث در مورد ادامه حضور نیروها بوده‌است و منظور از «پاسخ مثبت» نیز پاسخی مثبت به انجام این بحث‌ها است.

ادامه حضور نیروهای آمریکایی پس از سال ۲۰۱۱ تبدیل به یک مسئله حساس در سیاست عراق شده‌است زیرا مقتدی صدر، روحانی شیعه ضد آمریکایی هشدار داده‌است که در صورت ادامه حضور نظامی آمریکا پس از مهلت یاد شده، طرفدارانش درگیری مسلحانه با آمریکاییان را از سر می‌گیرند و فعالیت جیش‌المهدی مجدداً آغاز خواهد شد.

واشنگتن و بغداد در سال ۲۰۰۸ توافق کردند که آمریکا تا پایان سال جاری میلادی، ۴۶ هزار نیروی باقیمانده خود را از خاک عراق خارج کند، اما کاخ سفید معتقد است که بغداد به حضور برخی از نیروهای آمریکایی در این کشور پس از مهلت تعیین شده، نیاز خواهد داشت.

لئون پانه‌تا روز جمعه در مصاحبه‌های خود افزود که هم‌اینک در میان رهبران عراقی اجماع وجود دارد که باید به نگرانی‌های آمریکا درخصوص تعیین نوع نیروهای آموزشی مورد نیاز، انتخاب یک وزیر دفاع، تنظیم یک توافقنامه جدید امنیتی، و افزایش عملیات علیه افراد مسلح مورد حمایت ایران رسیدگی کنند.

مایک مالن، رئیس ستاد مشترک ارتش آمریکا، به تازگی در دیدار خود از عراق گفته‌بود نیروهای آمریکایی نیاز دارند تا دولت عراق در مورد ادامه حضور نظامی ایالات متحده در این کشور «بی‌درنگ» تصمیم بگیرد و یک روز پس از این اظهارات، وزیر خارجه عراق از تصمیم دولتش برای آغاز گفت‌وگوهای مرتبط با این موضوع در میان رهبران عراقی خبر داد.

در میان جناح‌های مختلف عراقی تنها نمایندگان مقتدی صدر، روحانی تندروی شیعه، با انجام این گفت‌وگوها مخالفت کرده‌اند و جواد الحسنَوی، یکی از نمایندگان پارلمانی جناح صدر در این مورد گفته‌است که انجام این گفت‌وگوها را «به معنی اشغال جدید در شکلی جدید» می‌داند.
XS
SM
MD
LG