لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۶:۴۰

پیش‌روی مخالفان مسلح قذافی به سمت طرابلس


معترضان حکومت لیبی در بریقه
معترضان حکومت لیبی در بریقه
مخالفان مسلح معمر قذافی می‌گویند که روز شنبه نخستین حمله خود به سمت طرابلس را صورت داند و در حال حاضر کمتر از ۳۰ کیلومتر با طرابلس فاصله دارند. در عین حال گزارش‌ها حاکی است که روز شنبه صدای تیراندازی و انفجار در طرابلس به گوش می‌رسیده است.

به گزارش آسوشیتد پرس، مخالفان معمر قذافی می‌گویند که حدود ۶۰۰ نیروی مسلح که از شهر زاویه به سمت طرابلس در حرکت بودند، فاصله‌شان با پایتخت به کمتر از ۳۰ کیلومتر رسیده و این در حالی است که آتش‌بازی شدید نیروهای حکومتی به شدت علیه آن‌ها در جریان است.

مخالفان معمر قذافی اظهار کرده‌اند که از روز شنبه نخستین حملات خود به طرابلس را آغاز کرده‌اند و مصطفی عبدالجلیل، رئیس شورای انتقالی لیبی نیز به شبکه خبری الجزیره گفته است که این حمله با هماهنگی ناتو، متحدان عرب و فرماندهان حاضر در بنغازی صورت گرفته است.

آسوشیتدپرس می‌افزاید که صدای تیراندازی و انفجار که از عصر شنبه به وضوح از هتلی در طرابلس که گزارشگران خارجی در آن اقامت دارند به گوش می‌رسیده است، روز یکشنبه دیگر شنیده نمی‌شود.

فضل‌الله هارون، یکی از فرماندهان مخالفان معمر قذافی در بنغازی پیشتر به شبکه خبری الجزیره گفته بود که حملات مخالفان مسلح، در دو نقطه طرابلس، محله «تاجورا» و فرودگاه بین‌المللی «مَعیتیقه» در جریان است.

یکی دیگر از نمایندگان شورای انتقالی لیبی نیز به آسوشیتد پرس گفته بود که مخالفان مسلح تقریبا در تمامی مناطق طرابلس حضور دارند و به طور ویژه درگیری‌ها در محله‌های «تاجورا»، «سوق الجمعه» و «فَشلوم» به شدت در جریان است.

این در حالی است که سخنگوی دولت لیبی در پیام تلویزیونی با اظهار این‌که در برخی مناطق طرابلس درگیری‌هایی صورت گرفته، تأکید کرده است که این ناآرامی‌ها سرکوب شده‌اند و پایتخت لیبی همچنان در کنترل حکومت است.

سیف‌الاسلام، پسر معمر قذافی، نیز در پیام صوتی که روز یکشنبه از تلویزیون دولتی لیبی پخش شد، تأکید کرد که حکومت لیبی میدان مبارزه را رها نخواهد کرد.

وی با اظهار این که حکومت لیبی تا هر زمان که لازم باشد به مبارزه خواهد پرداخت، گفت: «این تصمیم سیف‌الاسلام یا (معمر) قذافی نیست، بلکه تصمیم مردم لیبی است.»

سیف‌الاسلام با این‌حال تأکید کرد که در صورت تمایل مخالفان، دولت لیبی آماده است تا در مسیر برقراری صلح گام بردارد.

در عین حال معمر قذافی نیز در پیام صوتی که روز شنبه از شبکه تلویزیونی لیبی پخش شده بود، با محکوم کردن حملات مخالفان حکومت، آن‌ها را «حشراتی موذی» و «خائن» خطاب کرد که در صددند کشور را چند پاره کنند.

وی در این پیام گفت: «مردم لیبی می‌خواستند رمضانی آرام داشته باشند... به جای آن مجبور شده‌اند (به کشورهای دیگر) پناهنده شوند. ما چه هستیم؟ فلسطینی؟»

معمر قذافی همچنین تأکید کرد که نیروهای حکومتی شهر به شهر به دنبال مخالفان هستند.

علیرغم این اظهارات و هشدارها مخالفان حکومت می‌گویند که حملاتشان به طرابلس ادامه‌ دارد و بر این باورند که حکومت لیبی به زودی سقوط خواهد کرد.

روز شنبه هزاران تن در بنغازی با تجمع در میدان اصلی شهر، نزدیک بودن پایان حکومت معمر قذافی را جشن گرفتند.

عبدالسلام جلود، از نزدیکان معمر قذافی که روز جمله جدایی خود از حکومت لیبی را اعلام کرد، از ایتالیا در گفت‌و‌گو با شبکه خبری الجزیره از مردم پایتخت خواست علیه «حاکم ستمگر» قیام کنند.

وی که در به قدرت رسیدن معمر قذافی در سال ۱۹۶۹ نقش بسزایی داشت، خطالب به نیروهای وفادار به حکومت نیز تأکید کرد که عمر حکومت قذافی به پایان رسیده و از آن‌ها خواست تا به مردم بپیوندند.

ناآرامی‌ها در لیبی از شش ماه پیش آغاز شده است. مخالفان خواهان برکناری معمر قذافی و پایان یافتن بیش از چهار دهه حکومت وی هستند و این در حالی است که معمر قذافی می‌گوید که رهبر لیبی است و از قدرت کناره نخواهد گرفت.
XS
SM
MD
LG