لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۸:۴۵

آغاز انتقال سانتریفوژها به دومین سایت غنی‌سازی ایران؛ «فردو در مسیر آماده‌سازی»


فریدون عباسی، رئیس سازمان انرژی اتمی ایران
فریدون عباسی، رئیس سازمان انرژی اتمی ایران
فریدون عباسی، رئیس سازمان انرژی اتمی ایران، از انتقال تعداد نامشخصی سانتریفوژ از تأسیسات غنی‌سازی نظنز به تأسیسات جدید غنی‌سازی اورانیوم ایران واقع در فردو در نزدیکی قم خبر داده و از انتقال این دستگاه‌ها به عنوان بخشی از روند آماده‌سازی تأسیسات غنی‌سازی فردو یاد کرده است.

آقای عباسی که این موضوع را در گفت‌وگو با تلویزیون دولتی ایران بیان کرده به جزئیاتی در مورد تعداد و نوع سانتریفوژهای در حال انتقال اشاره نکرده اما افزوده است که در روند این انتقال عجله‌ای در کار نیست و «سعی می‌کنیم استانداردهای فنی لازم را رعایت کنیم.»

سایت جدید غنی‌سازی ایران موسوم به فردو در نزدیکی قم قرار دارد و افشای ساخت آن در اواخر تابستان ۸۸، وقفه تازه‌ای را در مذاکرات هسته‌ای ایران و شش قدرت جهانی در پی داشت، چرا که ارزیابی غرب این بود که ایران با پنهان‌کاری در ساخت این تأسیسات جدید غنی‌سازی، تعهدات خود به آژانس بین‌المللی انرژی اتمی را نقض کرده است.

مقامات ایرانی اما گفتند که ایران بر اساس بخشی از تعهدات بین‌المللی‌اش، تنها شش ماه پیش از راه‌اندازی تأسیسات هسته‌ای جدید، ملزم به افشای آن برای آژانس بین‌المللی انرژی اتمی است.

افشای ساخت این تأسیسات جدید و به دنبال آن قطع مذاکراتی که به تأمین سوخت برای رآکتور تحقیقاتی تهران مربوط بود ایران را بر آن داشت که رأساً غنی‌سازی ۲۰ درصد را در دستور کار قرار دهد و به این ترتیب تنش بر سر برنامه هسته‌ای ایران بار دیگر بالا گرفت.

این تنش تا جایی پیش رفت که شورای امنیت در بهار ۸۹ برای چهارمین بار قطعنامه‌ای تحریمی علیه جمهوری اسلامی به تصویب رساند تا شاید از طریق افرایش فشارها ایران را به شفاف‌سازی در مورد برنامه هسته‌ای خود و توقف غنی‌سازی اورانیوم متقاعد کند.

خواست جامعه جهانی برای توقف غنی‌سازی اورانیوم، از آن روست که غنی‌سازی کاربردی دو گانه در مصارف نظامی و غیرنظامی دارد، و در این میان ایران از سوی آمریکا و متحدانش متهم است که در پوشش برنامه هسته‌ای خود، احتمالاً اهداف نظامی را دنبال می‌کند.

ایران اما همواره بر صلح‌آمیز بودن برنامه هسته‌ای خود تأکید دارد و این برنامه را معطوف به تولید انرژی برق و رادیو داروها توصیف می‌کند.

در این میان رئیس سازمان انرژی اتمی ایران همچنین در مورد روند تولید سوخت رآکتور تحقیقاتی تهران، گفته است که «سوخت راکتور تهران در حال تهیه شدن است و نمونه‌های اولیه سوخت و بحث‌های مکانیکی تمام شده و در حال نهایی کردن طراحی‌هامان هستیم.»

وی اضافه کرده است که «ما تلاش خودمان را در تأمین رادیودارو برای بیماران صعب‌العلاج خواهیم کرد و در تأمین اینگونه داروها نباید وابسته به خارج باشیم.»

به گفته آقای عباسی، رأکتور تهران در حال حاضر مشغول به کار است و در آن رادیودارو تهیه می‌شود و علاوه بر آن شتاب‌دهنده سیکلوترون کرج هم در حال تولید رادیوداروی جایگزین است.
XS
SM
MD
LG