لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۱:۴۴

بازدید پنج روزه تیم بازرسان آژانس از تاسیسات اتمی ایران


تاسیسات اتمی اصفهان
تاسیسات اتمی اصفهان
گزارش ها حاکی است تیمی از بازرسان آژانس بین المللی انرژی اتمی، هفته گذشته اجازه یافتند به مدت پنج روز از تاسیسات اتمی ایران بازدید کنند.

به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، تیم بازرسان آژانس از نيروگاه اتمي بوشهر، تاسيسات غني‌سازی در نطنز و فردو، تاسيسات هسته‌ای در اصفهان شامل كارخانه توليد ميله‌های سوخت هسته‌ای و نيز رآكتور تحقيقاتی آب سنگين اراك و كارخانه توليد آب سنگين اراك بازديد کرده اند.

خبرگزاری فارس هم به نقل از علی اکبر سلطانیه، نماینده ایران در آژانس این خبر را تایید کرده و نوشت: «به دعوت ايران «هرمن ناكارتس» معاون پادمان آژانس به همراه معاونان خود به مدت پنج روز از تاسيسات هسته‌ای ایران بازدید کرده و در پايان هم با فریدون عباسی، رییس سازمان انرژی اتمی ملاقات كرده و پيرامون گسرتش همكاری ها با آژانس و نحوه پرداختن به برخی از سؤالات آژانس گفت‌وگوهايی انجام شد.»

یک دیپلمات غربی آگاه از این سفر هم به آسوشیتدپرس گفت: «این گام از سوی ایران، حرکت موثری بود چرا که تهران در سال های اخیر همکاری محدودی با آژانس داشته و هنوز پرسش های زیادی را بدون پاسخ گذاشته است.»

ایران از سوی شورای امنیت سازمان ملل به دلیل فعالیت های اتمی خود با چهار قطعنامه تحریمی روبرو شده که در آن ها خواسته شده فعالیت های غنی سازی اورانیوم را متوقف کرده و صحت صلح آمیز بودن فعالیت های اتمی را به آژانس بین المللی انرژی اتمی ثابت کند. ایران مظنون به فعالیت های هسته ای برای تولید بمب اتمی است.

ایران این قطعنامه ها را رد کرده و می گوید فعالیت های اتمی خود را برای تولید برق دنبال می کند.

یوکیا آمانو، دبیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی طی دو گزارش به طور مشخص موارد فقدان همکاری ایران را برشمرده و گفته است در صورت پاسخ ندادن به این مسائل، امکان این که مشخص شود ماهیت برنامه هسته ای ایران صلح آمیز است، وجود ندارد.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، آژانس تا پیش از این سفر پنج روزه که شنبه گذشته به پایان رسیده، محدود به تصاویر ماهواره ای از دوربین های مستقر در تاسیسات اتمی ایران بود. این گزارش حاکی است آقای ناکارتس توانسته از نزدیک فعالیت های آب سنگین در اراک را مشاهده کند. چیزی که در تصاویر ماهواره ای به طور مشخص دیده نمی شود.

علی اکبر سلطانیه همچنین گفته است که «اجازه بازديد از سايت تحقيق و توسعه سانتريفوژهای پيشرفته هم به هیات اعزامی آژانس داده شده است.»

رییس سازمان انرژی اتمی ایران چند روز پیش از انتقال تعداد نامشخصی سانتریفوژ از تأسیسات غنی‌سازی نظنز به تأسیسات جدید غنی‌سازی اورانیوم ایران واقع در فردو در نزدیکی قم خبر داده و از انتقال این دستگاه‌ها به عنوان بخشی از روند آماده‌سازی تأسیسات غنی‌سازی فردو یاد کرده بود.

سایت جدید غنی‌سازی ایران موسوم به فردو در نزدیکی قم قرار دارد و افشای ساخت آن در اواخر تابستان ۸۸، وقفه تازه‌ای را در مذاکرات هسته‌ای ایران و شش قدرت جهانی در پی داشت، چرا که ارزیابی غرب این بود که ایران با پنهان‌کاری در ساخت این تأسیسات جدید غنی‌سازی، تعهدات خود به آژانس بین‌المللی انرژی اتمی را نقض کرده است.

مقامات ایرانی اما گفتند که ایران بر اساس بخشی از تعهدات بین‌المللی‌اش، تنها شش ماه پیش از راه‌اندازی تأسیسات هسته‌ای جدید، ملزم به افشای آن برای آژانس بین‌المللی انرژی اتمی است.

آقای عباسی همچنین در مورد روند تولید سوخت رآکتور تحقیقاتی تهران، گفته بود که «سوخت راکتور تهران در حال تهیه شدن است و نمونه‌های اولیه سوخت و بحث‌های مکانیکی تمام شده و در حال نهایی کردن طراحی‌هامان هستیم.»

وی اضافه کرده است که «ما تلاش خودمان را در تأمین رادیودارو برای بیماران صعب‌العلاج خواهیم کرد و در تأمین اینگونه داروها نباید وابسته به خارج باشیم.»

به گفته آقای عباسی، رأکتور تهران در حال حاضر مشغول به کار است و در آن رادیودارو تهیه می‌شود و علاوه بر آن شتاب‌دهنده سیکلوترون کرج هم در حال تولید رادیوداروی جایگزین است.
XS
SM
MD
LG