لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۶:۵۶

معمر قذافی: تا پیروزی یا شهادت می جنگم


معمر قذافی بامداد روز چهارشنبه در پیامی که تلویزیون «العروبه» از او منتشر کرد گفت که خروجش از منطقه باب العزیزیه طرابلس اقدامی تاکتیکی بود و تاکید کرد که «تا شهادت» در مقابل «شورشیان و عوامل استعمار» مقاومت خواهد کرد.

این پیام در حالی منتشر می‌شود که محل حضور قذافی و فرزندانش پس از کنترل طرابلس پایتخت لیبی توسط مخالفان مسلح در این کشور، به معمایی پیچیده تبدیل شده است.

پس از پیام معمر قذافی و سخنگوی او موسی ابراهیم از تلویزیون «العروبه» بود که نیروهای هوادار او حملات خود را به مناطق تحت کنترل مخالفان مسلح آغاز کردند.

پس از گذشت شش ماه از آغاز شورش مسلحانه مخالفان قذافی، سرانجام این نیرو‌ها بامداد دوشنبه اول شهریور ماه وارد طرابلس پایتخت لیبی شدند.

ورود مخالفان به طرابلس با مقاومت قابل توجهی از سوی هواداران قذافی روبرو نشد.

شامگاه سه شنبه مخالفان حمله خود را به منطقه باب العزیزیه، منطقه حفاظت شده‌ای که از سال ۱۹۹۶ پایگاه معمر قذافی بود آغاز کردند. بر خلاف انتظار‌ها مقاومت چندانی نیز در این منطقه از سوی نیروهای قذافی صورت نگرفت و تمام منطقه به کنترل مخالفان در آمد.

معمر قذافی در پیام خود گفت که نیروهای ناتو پس از ۶۴ حمله هوایی به باب العزیزیه، این منطقه را به مخروبه تبدیل کرده اند.

چندی پس از آغاز شورش مسلحانه مخالفان قذافی، حملات هوایی ناتو به پایگاه‌های رهبر لیبی آغاز شد. این حملات با تصویب شورای امنیت سازمان ملل و با بهانه حمایت از غیر نظامیان در مقابل حملات نیروهای قذافی صورت گرفت. حملات هوایی ناتو به دروازه‌های باب العزیزیه بود که حمله مخالفان به این منطقه را تسهیل کرد.

از سویی دیگر، موسی ابراهیم سخنگوی قذافی در مصاحبه با دو شبکه «العروبه» و «الرأی»، گفت: «لیبی به آتشفشانی خواهد شد که مخالفان را خواهد سوزاند.»

او ضمن تاکید بر بی‌اهمیت بودن باب العزیزیه اظهار داشت که این منطقه نه پایگاه نظامی است و نه منطقه استراتژیک، بلکه سنگ و چوب است که «سمبل مقاومت» باقی خواهد بود.

باب العزیزیه منطقه‌ای به وسعت شش کیلومتر مربع است که با دیوار سه لایه بتونی ضد خمپاره احاطه شده است. این منطقه ۸ دروازه خارجی و ۴ دروازه داخلی دارد. پیش از این چهار پایگاه نظامی داشت که توسط پسران قذافی فرماندهی می‌شدند. تمام ارتباطات در طرابلس از تلفن گرفته تا اینترنت در این منطقه کنترل می‌شدند.

گفته می‌شود این منطقه دارای خندق‌های زیر زمینی تو در تو است که اسلحه در آنها پنهان شده است.

سخنگوی قذافی مخالفان را تهدید کرد روزی خوش در طرابلس نخواهند دید.

او تاکید کرد که قذافی تا سال‌ها می‌تواند مقاومت کند و در لیبی حکومت کند. او گفت که نیروهای هودارا رهبر لیبی دو مقام قطری را دستگیر کرده‌اند اما نامی از آن‌ها نبرد.

آغاز حملات نیروهای قذافی

پس از این دو پیام، حملات هواداران قذافی به مخالفان در طرابلس و مناطق دیگر آغاز شد. اولین حمله با شلیک چندین فروند موشک اسکاد از شهر سرت واقع در ۵۰۰ کیلومتری طرابلس به سوی شهر مصراته صورت گرفت.

پس آن تلویزیون العربیه به نقل از شاهدان عینی گزارش داد که محله المنصور طرابلس مورد اصابت ده‌ها موشک گراد شلیک شده توسط هواداران قذافی قرار گرفت. محله الزواره نیز شاهد تحرکاتی از سوی نیروهای هوادار رهبر لیبی بود.

همچنین گزارش شده که گردانی از نیروهای وابسته به قذافی مجهز به تانک و خودروی زرهی از شهر بنی ولید حرکت خود را به سمت طرابلس آغاز کرده اند.

بخش‌هایی از شهر عجیبلات نیز بار دیگر به تصرف نیروهای هوادار قذافی در آمده است. پیش از آن به سمت این شهر که در کنترل نیروهای مخالفان بود، ده‌ها موشک گراد شلیک شد.

منابع مخالفان شمار قربانیان در یورش به طرابلس را بیش از ۴۰۰ کشته و ۲۰۰۰ زخمی اعلام کردند.

تماس مقام روسی با قذافی

تحولات لیبی در حالی رخ می‌دهد که هنوز هیچ کس نمی‌داند معمر قذافی و پسرانش در کجا حضور دارند. مقام‌های ناتو و مسئولان فرانسوی و آمریکایی تاکید کردند که هیچ خبری از محل اختفای قذافی ندارند.

محل حضور قذافی و پسرانش به معمایی پیچیده در لیبی تبدیل شده است.

مخالفان انتظار داشتند که در باب العزیزیه حداقل شماری از نزدیکان قذافی را بیابند. اما به گفته منابع مخالفان، تمام منطقه را بازرسی کردند اما نه اثری از قذافی، نه پسرانش و نه نزدیکان او یافتند.

این در حالی است که سیف الاسلام قذافی بامداد دوشنبه در باب العزیزیه دیده شد. پس از آنکه مخالفان از دستگیری سیف الاسلام خبر داده بودند او در این منطقه با خبرنگار‌ها دیدار کرد و تصاویر از او مخابره شد در حالی که در میان هواداران قذافی حضور داشت.

درباره این حضور سیف الاسلام به گمانه زنی‌های زیادی مطرح شده است از جمله اینکه او پس از دستگیری از دست مخالفان فرار کرده است. محمد پسر بزرگ قذافی نیز که خود را تسلیم مخالفان کرده بود سه شنبه با حمله نیروهای هوادار پدرش فرار کرد و اکنون در محلی نا‌معلوم به سر می‌برد.

در همین راستا خبرگزاری فرانسه شامگاه سه شنبه به نقل از یک مسئول روسی که نامش فاش نشد خبر داد که با قذافی تلفنی صحبت کرده است.

بنا بر این گزارش در این گفت‌و‌گو قذافی از حضور خود در طرابلس خبر داده و تاکید کرده است که تا آخر خواهد ایستاد.
XS
SM
MD
LG