لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۲۲:۲۶

«ایران از روسيه به دليل تحويل ندادن موشک های اس ۳۰۰ شکايت می کند»


گزارش ها حاکی است که سفير جمهوری اسلامی ايران در مسکو روز چهارشنبه گفته است، تهران به دليل اين که روسيه قرار داد فروش موشک های «اس ۳۰۰» را اجرا نکرده از اين کشور شکايت خواهد کرد، تا مسکو مجبور شود اين موشک ها را به ايران تحويل دهد.

به گزارش «راشا تودی» محمودرضا سجادی سفير ايران در روسيه در يک کنفرانس خبری اين موضوع را علام کرده است.

طبق اين گزارش محمودرضا سجادی گفته است:« از نظر ما قرارد فروش موشک های اس ۳۰۰ مشمول تحريم های شورای امنيت سازمان ملل متحد نمی شود، بنابراين ما از روسيه شکايت خواهيم کرد، تا از طريق قانون آنها را تحويل بدهند.»

به گزارش «راشا تودی» در قطعنامه ۱۹۲۹ شورای امنيت سازمان ملل متحد، چهارمين قطعنامه تحريمی عليه ايران که درژوئن سال ۲۰۱۰ به تصويب رسيد ، محدوديت هایی برای فروش سلاح های نظامی متعارف به جمهوری اسلامی در نظر گرفته شده است.

درهمين زمينه، در ماه سپتامبر(مهرماه)سال گذشته، دميتری مدودف، رييس جمهوری روسيه، اعلام کرد که مسکو با استناد به قطعنامه ۱۹۲۹ عليه تهران، تحويل موشک های زمين به هوای اس ۳۰۰ به ايران را متوقف کرده است.

طبق اين گزارش، آناتولی ايساکين، رييس شرکت دولتی صادرات تسليحات روسبورون اکسپورت، روز شنبه بيستم ماه اوت سال جاری، گفته بود، در صورت لغو قطعنامه شورای امنيت عليه جمهوری اسلامی، امکان از سر گیری صدور اسلحه به ايران وجود دارد.

به گزارش «راشا تودی» راه سومی هم وجود دارد و آن فروش موشک های اس ۳۰۰ به ونزوئلا و سپس انتقال آنها به ايران است، ولی به دليل پيچيدگی اين سامانه موشکی، مساله تامين و نگهداری آن مشکل ساز خواهد شد.

روسيه و ايران در سال ۲۰۰۵ قرارداد ۸۰۰ ميليون دلاری برای فروش موشک های اس ۳۰۰ به جمهوری اسلامی امضا کردند.

اما مخالفت برخی از کشورها به ويژه آمريکا و اسرائيل باعث شده بود تا روسيه تحويل اين موشک ها را به تاخير بيندازد و در نهايت پس از تصويب قطعنامه ۱۹۲۹ از اجرای اين قرار داد سرباز بزند.

به دنبال مخالفت رييس جمهوری روسيه با فروش موشک های اس -۳۰۰ به ايران، مقامات مسکو اعلام کردند که پيش پرداخت اين قرارداد را به ايران باز می گردانند.

اما مقامات ايران از اين رويکرد روسيه انتقاد کردند و وزير دفاع ايران، سال گذشته، از اقدامات حقوقی برای دريافت غرامت از روسيه خبر داده بود.

احمد وحيدی، وزير دفاع ايران، در اول آبان ماه سال گذشته گفته بود:«هم اکنون در حال طی کردن مراحل حقوقی دريافت غرامت از روسيه هستيم.»

سامانه دفاعی اس – ۳۰۰ قادر است تا شعاع ۱۵۰ کيلومتری با شناسايی و رهگيری موشک های بالستيک، کروز و هواپيماهای پروازی در ارتفاع کم آنها را مورد هدف قرار داده و منهدم کند.
XS
SM
MD
LG