لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۹:۲۳

قذافی مردم را به قیام مسلحانه برای آزادی لیبی دعوت کرد


در حالی که شورشیان در لیبی در تلاشند بر مقاومت‌ هواداران معمر قذافی فایق آیند، شامگاه پنجشنبه، سرهنگ قذافی در یک پیام رادیویی از قبائل لیبی خواست بپاخیزنند و عناصر خارجی را از کشور بیرون کنند.

سرهنگ قذافی که در محلی نامعلوم به سر می‌برد، در این پیام رادیویی کوتاه گفت: «لیبی برای مردم لیبی است و نه برای ماموران خارجی، امپریالیسم، سارکوزی و ایتالیا.»

معمر قذافی در ادامه گفت: «طرابلس برای شماست و نه برای آنهایی که به ناتو دل بسته‌اند.»

سرهنگ قذافی در بخش دیگری از این پیام رادیویی اظهار داشت: «ما باید در برابر این موش‌های دشمن، مقاومت کنیم و آنها با مبارزه مسلحانه شکست خواهند خورد.»

پیشروی مخالفان قذافی در طرابلس
Rebels Celebrate Advances In Libya
please wait

No media source currently available

0:00 0:01:19 0:00
لینک مستقیم

این پیام در حالی از یک رادیوی هوادار قذافی منتشر شده که شورشیان در حال نبرد سنگین با وفاداران معمر قذافی در منطقه‌ای از طرابلس هستند؛ منطقه‌ای که شورشیان می‌گویند احتمال می‌رود معمر قذافی در آنجا پنهان شده باشد.

با این حال شورشیان برای این ادعای خود شاهدی ارائه نکرده‌اند.

پیش از این نیز شورشیان لیبی از محاصره معمر قذافی و حتی دستگیری سیف‌الاسلام سخن گفته بودند که پس از آن سیف‌الاسلام در میان خبرنگاران ظاهر شد و این خبر را تکذیب کرد.

در همین حال شبکه «سی‌ان‌ان» گزارش داده است که نیروهای ویژه بریتانیا، فرانسه، اردن و قطر در خاک لیبی حضور دارند و بر شدت عملیات خود افزوده‌اند.

یک روز پیش از این یک مقام ناتو به سی‌ان‌ان گفته بود که در روزهای اخیر نیروهای ویژه بریتانیا، فرانسه، اردن و قطر به شورشیان لیبی کمک کرده‌اند.

این مقام ناتو که نخواسته نامش فاش شود، گفته است به ویژه نیروهای بریتانیایی در سازماندهی یگان‌های شورشیان در جریان تصرف طرابلس نقش داشته‌اند.

با این حال لیام فاکس، وزیر دفاع بریتانیا، اظهار داشت که عملیات هوایی نیروهای ناتو روز چهارشنبه برای مقابله به هواداران معمر قذافی افزایش قابل توجهی داشته و درباره عملیات زمینی این نیروها سخنی نگفت.

از سوی دیگر یک دیپلمات غربی به خبرگزاری آسوشتیدپرس گفته است شماری از نیروهای کشورهای عضو ناتو، خارج از چارچوب فرماندهی عملیات لیبی احتمالا در عملیات دستگیری قذافی شرکت دارند.

سخنگوی ناتو در بروکسل از اظهار نظر در این باره خودداری کرده است.
XS
SM
MD
LG