لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۰:۵۴

صالحی: بشار اسد باید به خواسته‌های مشروع مردمش سریعا پاسخ دهد


در حالی که پنج ماه از اعتراض‌های خونین سوریه می‌گذرد، وزیر خارجه ایران، روز شنبه گفت که بشار اسد باید به «‌خواسته‌های مشروع مردمش» پاسخ دهد؛ وی در عین حال نسبت به توطئه خارجی در این کشور هشدار داد.

‌علی‌اکبر صالحی در مصاحبه، با خبرگزاری ایسنا، با دفاع از موضع ایران در برابر تحولات سوریه، آن را در تعارض با دیگر موضع‌گیری‌های تهران ندانسته است.

مقام‌های ایرانی و به ویژه رهبر جمهوری اسلامی در حالی که کشورهای غربی و عربی را به اتخاذ موضع‌گیری دوگانه و ریاکارانه در قبال اعتراض‌های بحرین متهم می‌کنند، خود در مظان این اتهام هستند که موضعی متفاوت در مورد سوریه دارند و جانب حکومت را در برابر معترضان سوری گرفته‌اند.

آیت‌الله خامنه‌ای به صراحت درباره تحولات سوریه گفته بود که حوادث سوریه حاصل «شبیه‌سازی» رویدادهای دیگر کشورهای عربی در این کشور است و آن را «انحرافی» خوانده بود.

اکنون که اعتراض‌های سوریه پنجمین ماه خود را سپری می‌کند و حکومت بعث بشار اسد، هر روز در صحنه جهانی منزوی‌تر می‌شود، علی‌اکبر صالحی، وزیر خارجه ایران، نیز از «خواسته‌های مشروع» معترضان سوری سخن گفته است.

علی‌اکبر صالحی در مصاحبه با ایسنا تصریح کرد: «دولت‌ها باید نسبت به خواسته‌های مشروع ملت‌های خود پاسخگو باشند؛ چه در سوریه، یمن یا در کشور دیگر، ‌ملت‌های این کشورها خواسته‌های مشروعی دارند و دولت‌ها باید هرچه سریعتر به آن خواسته‌ها پاسخ دهند.»

وزیر خارجه ایران در عین حال سوریه را «حلقه مهم زنجیره مقاومت در خاورمیانه» دانسته که به گفته او دخالت بیگانگان در امور داخلی‌اش امری محرز است.

وزیر خارجه ایران، در پاسخ به پرسشی درباره نقش دیگر کشورها و ترکیه در سوریه اظهار داشت که تهران و آنکارا در این زمینه تبادل نظر کرده‌اند.

صالحی گفت: «ما صحبت‌های خوبی در تهران با ترکیه داشتیم و چند اصل را درباره مسئله سوریه مدنظر قرار دادیم. اول دخالت نکردن بیگانگان در امور داخلی کشورها تا جلوی سوءاستفاده‌ها گرفته شود. دوم این که بشار اسد باید نسبت به خواسته‌های مشروع مردمش پاسخ‌گو باشد؛ ضمن اینکه باید وی را تقویت کرد. تغییر نظام در سوریه خواسته‌ای خارج از عرف و با یک نیت شیطنت‌آمیز دنبال می‌شود. سوم این که باید نسبت به برخورد با مردم از شیوه‌های احتیاط آمیز استفاده شود و در مقابل معترضان با سعه صدر بیشتری رفتار کنند.»

وی با این حال، «کشتار» در سوریه را در موضعی مشابه با دولت بشار اسد، به افراد مسلح نسبت داده تا از این رهگذر این خونریزی‌ها به «حساب دولت سوریه» بیفتد.

علی‌اکبر صالحی در پاسخ به پرسش دیگری در مورد «تحول اساسی» که احتمالا سقوط بشار است، گفته است خلاء قدرت دراین کشور می‌تواند منطقه را دچار «بحران جدی» کند.

وزیر خارجه ایران تصریح کرد: «چنانچه در نظام حکومتی سوریه خلائی ایجاد شود، عواقبی غیرقابل پیش‌بینی دارد. سوریه دارای همسایگانی با حساسیت بالاست که به همین دلیل بروز تحول در سوریه عواقب خوبی برای کسی در بر ندارد و می‌تواند منطقه را دچار بحران جدی کند که این بحران به فراتر از منطقه هم می‌تواند سرایت کند.»

آقای صالحی در حالی درباره متحد نزدیک تهران سخن گفته که اندک رسانه‌های منتقد در ایران، نسبت به موضع‌گیری‌ها و سکوت رسانه‌ای داخلی در برابر تحولات سوریه، هشدار داده‌اند و گفته‌اند با ادامه این سیاست، در صورت سقوط بشار اسد، ایران دیگر در آینده این کشور نقشی نخواهد داشت.

‌این در حالی است که فعالان سوری و کشورهای غربی، ایران را متهم می‌کنند، سوریه در سرکوب معترضان از کمک‌های جمهوری اسلامی بهره می‌برد.

هشدار آیت‌الله شاهرودی نسبت به ترویج اسلام «لیبرال» ترکیه

دستگاه سیاست خارجی ایران، در روزهای اخیر، با انتقاد متفاوتی هم از سوی نزدیکان آیت‌الله خامنه‌ای روبه‌رو بوده است.

آیت‌الله شاهرودی، رئیس هیئت حل اختلاف قوای سه‌گانه، روز چهارشنبه، با اشاره به نقش فعال ترکیه در تحولات منطقه، نسبت به ترویج اسلام «لیبرال» از سوی این کشور هشدار داده است.

آیت‌الله شاهرودی تصریح کرد: «من از محدودیت‌های وزارت امور خارجه مطلع نیستم اما هنوز ایران به جز نقش آفرینی ایدئولوژیك و استراتژیكی كه متعلق به خود انقلاب است، آنگونه كه برخی كشورها مثل تركیه كه فعال‌تر از ما ظاهر شده و به نفع مدیریت اسلام لیبرال مآب عمل می‌كند، نقش و حضور فعالی در تحولات نداریم.»

در حالی که ترکیه و ایران دارای مناسبات نزدیکی هستند، اما در مورد سوریه، آنکارا ضمن حفظ روابط با بشار اسد، از معترضان سوری حمایت کرده و حتی آنها در این کشور کنفرانس‌های متعددی برگزار کرده‌اند.

ترکیه در مورد، لیبی هم نقش عمده‌ای ایفا کرد و میزبان گروه تماس لیبی و از هوادران شورای انتقال لیبی بود.
XS
SM
MD
LG