لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۶:۲۴

تجمع‌های اعتراضی در تبریز و ارومیه برای نجات دریاچه ارومیه


عکس منتسب به اعتراض‌های هفته گذشته ارومیه است
عکس منتسب به اعتراض‌های هفته گذشته ارومیه است
از تبریز و ارومیه خبر می‌رسد که چندین هزار نفر از دوستداران دریاچه ارومیه بار دیگر، به خیابان‌ها ریخته و برای نجات دریاچه شعار سر دادند. همچنین گزارش شده است که ماموران امنیتی این بار نیز با معترضان به خشک شدن دریاچه ارومیه برخورد کرده‌اند.

یک شاهد عینی به رادیو فردا گفت دوستداران دریاچه ارومیه، روز شنبه حدود ساعت پنج در راسته‌ کوچه تبریز اجتماع کردند؛ این شاهد عینی می‌گوید در راسته کوچه تبریز چند هزار نفر اجتماع کرده بودند و در منطقه آبرسان هم جمعیت بیشتر بود.

این شهروند ساکن تبریز برخورد ماموران امنیتی با معترضان را خشن توصیف کرد و گفت نیروهای امنیتی در مواجهه با معترضان از گاز اشک‌آور استفاده کرده‌اند.

در همین حال به گفته یاشار حکاک‌پور، یک فعال آذری خارج از کشور و مسئول «روابط عمومی انجمن زندانیان سیاسی آذربایجانی در ایران»، روز شنبه در ارومیه نیز چندین هزار نفر از دوستداران دریاچه ارومیه، برای نجات دریاچه ارومیه شعار سر دادند.

به گفته حکاک‌پور از جمله در خیابان عطایی و میدان ایالت تظاهرات در اعتراض به سیاست‌های دولت در مورد دریاچه ارومیه صورت گرفته است؛ وی همچنین گفت ماموران امنیتی با توسل به باتوم و گلوله‌های رنگی و نیز موتور سیکلت سعی در متفرق کردن معترضان داشته‌اند.

حکاک‌پور افزود در تبریز معترضان در اطراف بانک ملی و خیابان دارایی تجمع کرده‌ بودند.

وی به رادیو فردا گفت برپایه اخبار رسیده در تبریز و ارومیه شماری از تجمع‌کنندگان بازداشت شده‌اند.

یکشنبه گذشته نیز چند هزار نفر از دوستداران دریاچه ارومیه در ارومیه و تبریز به خیابان آمدند و مسئولان را به نجات این تالاب فراخواندند.

روز شنبه گذشته ۲۲ نماینده مجلس شورای اسلامی، در نامه‌ای به هیات رئیسه مجلس، از دولت خواستند که پاسخگوی پیامدهای اجتماعی، سیاسی و اقتصادی ناشی از روند خشک شدن دریاچه ارومیه باشد.

در اعتراض‌های صورت گرفته در تبریز و ارومیه، مردم علیه مجلس به خاطر رای نیاوردن دوفوریت طرح نجات دریاچه ارومیه شعار سردادند.

روز شنبه ۱۴۰ روز‌نامه‌نگار نیز، با امضای نامه‌ای سرگشاده خطاب به نمایندگان مجلس، وزیر نیرو، وزیر جهاد کشاورزی و استانداران آذربایجان غربی، آذربایجان شرقی و کردستان، خواهان اقدام فوری و به دور از تشریفات اداری برای نجات دریاچه ارومیه شدند.

در همین حال معصومه ابتکار، رئیس سازمان حفاظت محیط زیست دولت محمد خاتمی، با انتقاد از نحوه برخورد با دوستداران دریاچه ارومیه خواستار عزم دولتمردان برای نجات این دریاچه شده است.

معصومه ابتکار تصریح کرده است که به عنوان یک راه‌حل فوری باید به این دریاچه آب انتقال داده شود.

معصومه ابتکار که هم‌اکنون، رئیس کمیته محیط زیست شورای شهر تهران است به خبرگزاری ایلنا گفت: «ما از سال ۷۸ و ۷۹ متوجه پدیده خشک شدن دریاچه ارومیه شده بودیم و مشخص شده بود که به علت بروز خشکسالی و کاهش بارش‌ و میزان رواناب، آب دریاچه هر ساله کاهش چشمگیری نشان داده و وضعیت آن به سمت بحرانی شدن می‌رود.»

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست دولت محمد خاتمی‌ می‌گوید در زمان ریاست وی نمایندگان آذربایجان شرقی و آذربایجان غربی فشار می‌آورند که بر روی دریاچه جاده ساخته شود اما سازمان وی با این اقدام به شدت مخالف بوده است.

معصومه ابتکار تصریح کرد: «سازمان محیط زیست در زمان تصدی من از ابتدا نیز با ساخت آن مخالف بود اما فشارهای بسیار زیادی از سوی نمایندگان مجلس استان‌های آذربایجان غربی و شرقی روی محیط زیست و دولت برای ساخت این جاده وجود داشت.»

وی تاکید کرد: «تا زمانی که من رئیس سازمان محیط زیست بودم هیچگاه مطالعات ارزیابی زیست محیطی پل شهید کلانتری را تایید نکردم و پس از من بود که ساخت آن حادث شد.»

ابتکار اظهار داشت: «هم اکنون باید به راه حل‌های عاجل بیاندیشیم، تا دریاچه خشک نشود و حق آبه به دریاچه برسد که بخشی از آن یقینا در دست وزارت نیرو است بخشی نیز در اختیار وزارت جهاد کشاورزی تا راندمان آبی کشاورزی منطقه را کنترل کند و بخشی از حقابه دریاچه ارومیه را تامین کنند.»

وی با انتقاد از نحوه برخورد با دوستداران دریاچه ارومیه گفت: «هیچکس اکنون نمی‌گوید که دریاچه ارومیه خشک شود پس چرا با کسانی که دلسوز این دریاچه هستند برخورد می‌شود.»

رئیس سازمان حفاظت از محیط زیست دولت محمد خاتمی گفت: «چرا مسئولان از این ظرفیت استفاده نمی‌کنند تا به وسیله آن زودتر به اهدافشان در نجات دریاچه ارومیه دست پیدا کنند تا هم دولت و هم مجلس سیاست‌ها خود را مورد بازنگری قرار دهند.»
XS
SM
MD
LG