لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۶:۵۱

اژه‌ای: حصـر خـانگی بـه ‌صــلاح برخی افــراد است


در حالی که ۲۰۰ روز از حبس خانگی میرحسین موسوی، زهرا رهنورد و مهدی کروبی می‌گذرد، غلامحسین محسنی اژه‌ای سخنگوی قوه قضاییه برای نخستین بار به عنوان یک مقام رسمی، به آن واکنش نشان داد و گفت حصر خانگی آنها به نفع خودشان است.

میرحسین موسوی، مهدی کروبی، زهرا رهنورد و فاطمه کروبی پس از تظاهرات گسترده هواداران جنبش سبز در روز ۲۵ بهمن ماه سال گذشته در خانه‌های خود در حبس نگه داشته شد‌ند و ماموران ارتباط آنها با دنیای خارج را قطع کردند.

در این میان فاطمه کروبی، برای انجام امور پزشکی مدتی است که از حصر خارج شده و این در حالی است که بنا درخواست مهدی کروبی، محل حصر وی برای آسایش همسایه‌ها به مکان دیگری انتقال یافته است.

در این مدت با وجود اتهام‌های متعددی که از تریبون‌های رسمی و غیر رسمی علیه دو نامزد ریاست‌ جموری سال ۱۳۸۸ به میرحسین موسوی و مهدی کروبی زده شده، هنوز هیچ رویه قضایی برای حبس خانگی آنها طی نشده است.

روز دوشنبه، غلامحسین محسنی اژه‌ای، سخنگوی قوه قضاییه و دادستان کل کشور، در پاسخ به خبرنگاری که از «جایگاه حصر قضایی» و بازداشت خانگی در نظام قضایی در مورد آنها، پرسید، گفت: «مباحث آیین دادرسی نیز در این زمینه مطرح نمی‌شود، ولی برخی از افراد به نفع خودشان است كه محدودیت‌هایی داشته باشند. بنابراین آیین دادرسی و تعبیر به بازداشت اینجا مطرح نیست.»

سخنگوی قوه قضاییه افزود: «گاهی اوقات دستگاه‌های ذیربط كه شاید حتی متشكل از چند دستگاه باشند، تشخیص می‌دهند كه محدودیت‌هایی را در ارتباط با شخص، اشخاص یا حتی برخی از اصناف ایجاد كنند كه پیشگیری از اتفاقات آینده را انجام بدهند.»

حبس خانگی میرحسین موسوی، مهدی کروبی، زهرا رهنورد و فاطمه کروبی در حالی صورت گرفت که آنها اعلام کرده بودند حاضرند در یک دادگاه صالحه به اتهامات خود پاسخ دهند.

میرحسین موسوی و مهدی کروبی بر این پافشاری داشتند که در انتخابات تقلب شده، و در حالی که شماری از اعضای شورای نگهبان علنا از یک کاندیدا حمایت کرده‌اند نمی‌توانند مرجعی دوباره برای رسیدگی به شکایات باشند.

بسیاری از اصلاح‌طلبان نیز در دادگاه‌های موسوم به «کودتای مخملی» به طور دسته‌جمعی به خاطر به چالش کشیدن نتایج انتخابات به محاکمه کشیده شدند.

این در حالی است که جمع زیادی از اصولگرایانی که موسوی و کروبی را «فتنه‌گر» خوانده، خود در ماه‌های اخیر از یک برنامه سازمان‌دهی شده از سوی دولت محمود احمدی‌نژاد برای پیروزی در انتخابات سخن می‌گویند؛ برنامه‌ای که به گفته خود احمد جنتی، دبیر سابقا حامی محمود احمدی‌نژاد، پول‌های کلانی برای آن خرج شده است.

بنا به تصریح، صادق لاریجانی، رئیس قوه قضاییه، بدون رضایت اعلام خامنه‌ای حبس میرحسین موسوی و مهدی کروبی امکان‌پذیر نبوده است.

از سوی دیگر در ملاقات‌های محدودی که با میرحسین موسوی و مهدی کروبی از سوی اعضای درجه یک آنها صورت گرفته، شرایط حبس خانگی آنها نامساعد توصیف شده است.

مادر زهرا رهنورد، در ملاقاتی که با فرزند و داماداش داشت، از وضع سلامت آنها به شدت ابراز نگرانی کرده بود.

فاطمه کروبی نیز تصریح کرده است که در طول ۱۹۰ روز بازداشت، مهدی کروبی تنها یک روز اجازه هواخوری داشته و از حق داشتن کتاب و روزنامه هم محروم بوده است.
XS
SM
MD
LG