لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۴:۵۰

اينترپل حکم بازداشت معمر قذافی و پسرش را صادر کرد


پليس بين الملل، اينترپل، روز جمعه اعلام کرد که برای دستگيری معمر قذافی، فرزندش سيف الاسلام و عبدالله السنوسی، رئيس سابق سازمان اطلاعاتی ليبی، حکم بازداشت «قرمز» صادر کرده است.

حکم بازداشت «قرمز» اينترپل، به معنای بالاترين درجه از تحت تعقيب بودن اين متهمين است و از اين پس ۱۸۸ کشور عضو اينترپل موظفند که در صورت عبور اين سه تن از مرزهايشان، آنها را دستگير کنند.

اين برگه های بازداشت، در پی درخواست دادستان دادگاه بين المللی لاهه صادر شده اند. اين سه تن به «جنايت عليه بشريت» متهمند.

در همين حال، خبرگزاری رويترز به نقل از منابع امنيتی می گويد، چهارده مقام نزديک به معمر قذافی از جمله ژنرال علی خانا، فرمانده نیروهای جنوب، از مرز نيجر گذشته و وارد شهر اگادیس در اين کشور شده اند.

اين منابع امنيتی گفته اند اين گروه شامل چهار مقام بلندپايه از جمله دو ژانرال حکومت معمر قذافی بوده است. هويت ژنرال ديگر در اين کاروان مشخص نشده است.

طبق اين گزارش اين کاروان شامل چهار خودرو بوده است که عصر روز پنجشنبه به همراه نيروهای امنيتی نيجر وارد اين شهر شده اند.

دولت نيجر تاکنون به صورت رسمی به اين گزارش ها واکنشی نشان داده است.

در حالی اين کاروان مقامات حکومت معمر قذافی وارد نيجر شده اند که روز دوشنبه نيز منصور ضو، فرمانده نيروهای محافظ معمر قذافی نيز وارد اين کشور شده بود.

درحالی نبرد با نيروهای وفادار به معمر قذافی در آخرين سنگرهای آنان در جريان است گزارش ها حاکی است احتمالا در حدود يک ميليون نفر در خيابان های طرابلس دست به تظاهرات زده اند.

به گزارش شبکه خبری الجزيره، در دومين جمعه که نماز پس تصرف طرابلس توسط نيروهای شورای انتقالی درميدان «شهيد» برگزار شد.

امام جمعه اين مراسم بر پيام محمود جبرئيل، رييس شورای انتقالی، در خصوص ضرورت وحدت تاکيد کرد.

خبرنگار الجزيره گفته است: بزرگترين تظاهرات در طرابلس سازماندهی شده است و برآورده براين است نزديک به يک ميليون نفر در اين تظاهرات شرکت کرده اند.

درهمين وفاداران معمر قذافی در شهرهای سرت و بنی وليد تا روز شنبه فرصت دارند تا خود را تسليم کنند.

گزارشها حاکی است که روز پنجشنبه ۵ نفر از نيروهای شورای انتقالی در نبرد با نيروهای وفادار به معمر قذافی کشته شدند.

نيروهای شوراي انتقالی ليبی توانسته اند پيشروی کمی درجبهه شهر بنی وليد به دست بياورند، اين در حالی بود نيروهای ناتو مواضع نيروهای وفاداران به معمر قذافی درنزديکی بنی وليد را بمباران کردند.

گزارش ها حاکی ساکنان شهر بنی وليد، در ۱۵۰ کيلومتری جنوب طرابلس، در حال فرار از اين شهر هستند.

به گزارش الجزيره حاکی است مقامات شورای انتقالی می گويند، تمايل دارند مهلت زمانی برای تسليم نيروهای وفادار به معمر قذافی را تمديد کنند.
XS
SM
MD
LG