لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۳:۱۷

تشکر وزارت خارجه آمریکا از همدردی ایرانیان با قربانیان ۱۱ سپتامبر


روشن کردن شمع در تهران به نشانه همدردی با قربانیان حادثه ۱۱ سپتامبر. ۱۸ سپتامبر ۲۰۰۱ .
روشن کردن شمع در تهران به نشانه همدردی با قربانیان حادثه ۱۱ سپتامبر. ۱۸ سپتامبر ۲۰۰۱ .
در حالی که محمود احمدی‌نژاد، در سالگرد حادثه ۱۱ سپتامبر، بار دیگر این رویداد را «یک بازی طراحی شده» و «بهانه‌ای» برای حمله‌های آمریکا نامید، وزارت خارجه آمریکا با انتشار بیانیه‌ای در دهمین سالگرد حملات ۱۱ سپتامبر از همدردی مردم ایران در سال ۲۰۰۱ تشکر کرد.

در بیانیه وزارت خارجه آمریکا که در صفحه وبلاگ این وزارتخانه منتشر شده آمده‌است: «هرگز مهربانی مردم ایران را در آن روزهای دشوار فراموش نخواهیم کرد و از شما سپاسگزاریم.»

این بیانیه ادامه می‌دهد که «در سراسر جهان از جمله شهرهای ایران مردم به نشانه همدردی به قربانیان این حادثه شمع روشن کرده و برای لحظاتی سکوت کردند» و «ما از همدردی مردم ایران در سال ۲۰۰۱ متشکریم.»

در جریان حملات تروریستیِ نیروهای وابسته به سازمان القاعده در ۱۱ سپتامبر سال ۲۰۰۱ میلادی، در نیویورک و واشینگتن حدود سه هزار تن کشته و شش هزار تن دیگر زخمی شدند.

روشن کردن شمع در تهران برای قربانیان ۱۱ سپتامبر. ۱۸ سپتامبر ۲۰۰۱.
ساعاتی پس از این رویداد، محمد خاتمی، رئیس جمهور وقت ایران، با محکوم کردن این اقدام تروریستی، «به نام مردم ایران» با مردم آمریکا ابراز همدردی کرد.

ایران از نخستین کشورهایی بود که پس از این حادثه پیام همدردی با مردم آمریکا ارسال کرد و عده‌ای از مردم ایران نیز با حضور در محل سفارت سوئیس در تهران که حافظ منافع آمریکا در ایران است، با روشن کردن شمع با مردم آمریکا ابراز همدردی کردند.

در پیام محمد خاتمی در روز یازده سپتامبر ۲۰۰۱ آمده‌بود: «به نام ملت و دولت جمهوری اسلامی ایران، اقدام تروریستی هواپیماربایی و حمله به مراکز عمومی در شهرهای آمریکا را که شمار زیادی از مردم بی‌دفاع را به کام مرگ کشید محکوم می‌کنم و تأسف عمیق و همدردی خود را با ملت آمریکا به‌ویژه آسیب‌دیدگان و خانواده قربانیان حادثه اعلام می‌دارم.»

وی در پیام خود افزوده بود: «تروریسم محکوم است و جامعه جهانی باید ریشه‌ها و ابعاد آن را بشناسد و برای خشکاندن آن گام‌های اساسی بردارد. اراده اصولی دولت جمهوری اسلامی ایران قطعاً در این مسیر قرار دارد و برای تحقق این باور اسلامی و انسانی از هیچ اقدامی دریغ نخواهد داشت.»

اما با تغییر رئیس جمهور در ایران موضع جمهوری اسلامی نسبت به این رخداد نیز تغییر کرد و محمود احمدی‌نژاد بارها در سخنرانی‌های خود رخداد ۱۱ سپتامبر را «یک دروغ بزرگ» نامید.

در این میان روز یکشنبه نیز رئیس‌جمهور ایران با اشاره به این حادثه گفت: «۱۱ سپتامبر در اصل یک بازی طراحی شده برای تحت تاثیر قرار دادن عواطف جامعه بشری و پیدا کردن بهانه برای حمله به منطقه اسلامی و اشغال عراق و افغانستان بود و باعث شد یک میلیون انسان بی‌گناه کشته شوند.»

محمود احمدی‌نژاد در سال ۲۰۱۰ خواستار بازدید از محل برج‌های تجارت جهانی نیویورک شده‌بود اما مقام‌های آمریکایی این درخواست وی را نپذیرفتند.
XS
SM
MD
LG