لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۹:۲۰

«همکاری اتمی روسیه با ایران فراتر از نیروگاه بوشهر ادامه دارد»


سرگئی اشماتکو، وزیر انرژی روسیه
سرگئی اشماتکو، وزیر انرژی روسیه
سرگئی اشماتکو، وزیر انرژی روسیه روز یکشنبه گفت: «همکاری های اتمی مسکو با تهران به نیروگاه اتمی بوشهر محدود نمی شود و بعد از اتمام این نیروگاه چه در بوشهر و چه در پروژه های دیگر اتمی، این همکاری هسته ای ادامه خواهد داشت.»

به گزارش خبرگزاری فرانسه، آقای اشماتکو در جریان یک کنفرانس خبری با علی اکبر صالحی، وزیر خارجه جمهوری اسلامی ایران گفت: «همکاری اتمی مسکو با تهران، در جهت تقویت منافع ملی مردم ایران است.» وی به برنامه زمانی و جزییات دقیق تر برنامه همکاری های احتمالی اتمی روسیه با ایران در آینده اشاره نکرد.

فریدون عباسی، رییس سازمان انرژی اتمی ایران پیشتر گفته بود احتمال دارد نیروگاه بوشهر تا اواخر آبان یا آذرماه، با ظرفیت کامل راه‌اندازی‌شود. وی در عین حال اظهار داشت ممکن است این نیروگاه با ۴۰ درصد ظرفیت از شهریور ماه راه‌اندازی‌شود.

فریدون عباسی در مورد تعویق‌های مکرر راه‌اندازی نیروگاه اتمی بوشهر گفته است: «زمان‌بر بودن راه اندازی نیروگاه برق هسته‌ای بوشهر بیانگر رعایت سطح بالای استانداردهای بین‌المللی و حساسیت خاص جمهور اسلامی ایران در این زمینه است.»

پس از فاجعه اتمی در پی زلزله در ژاپن، موج نگرانی از ایمنی نیروگاه اتمی در جهان افزایش یافته و آلمان و سوییس اعلام کردند طی یک برنامه زمان‌بندی شده، نیروی اتمی را کنار خواهند گذاشت.

رییس سازمان انرژی اتمی ایران همچنین گفته بود: «ایمنی تشعشات همه راكتورهای هسته‌ای و سطح استانداردهای آن به گونه‌ای رعایت می‌شود كه تا نزدیكی آن مردم می توانند به راحتی زندگی كنند یعنی تشعشعی از اینها به بیرون درز نمی‌كند.»

آقای عباسی افزود: «پس از پیش راه اندازی، افتتاح نیروگاه نیز مراحل خود را خواهد داشت به طوری كه دوباره طبق مقررات باید راكتور را اصطلاحا سرد كنیم یعنی توان آن را پایین بیاوریم و بازبینی‌های لازم را انجام بدهیم و دوباره قدرت راكتور را به ۷۵ درصد برسانیم و دوباره آزمایش‌های لازم را از نظر ایمنی انجام بدهیم.»

نيروگاه یک هزار مگاواتی بوشهر که قرار بود ابتدا توسط آلمان ساخته شود و سپس قرار شد که روسيه‌ آن را تکميل کند، اما با گذشت بیش از سه دهه از آغاز طرح بوشهر، این نیروگاه به بهره‌برداری نرسیده است.

پیشتر اعلام شده بود این نیروگاه پیش از به پایان رسیدن سال ۲۰۱۰ به شبکه برق کشور متصل می‌شود.

بر اساس قراردادهای روسيه و ايران، کار ساخت نيروگاه اتمی بوشهر بايد تا سال ۲۰۰۰ ميلادی، يعنی ۱۱ سال پيش، به پايان می‌رسيد.

آقای اشماتکو روز یکشنبه در تهران گفت: «انرژی اتمی این روزها و به دنبال فاجعه نیروگاه فوکوشیمای ژاپن روزهای سختی را می گذراند. به همین دلیل باید توجه داشته باشیم که همکاری اتمی ایران و روسیه، باید پارامترهای امنیتی و حفاظتی جدی تری را دنبال کند.»
XS
SM
MD
LG