لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۰۵:۵۳

احمدی‌نژاد: آمریکایی‌های زندانی دو روز دیگر آزاد می‌شوند


شین باوئر (چپ) و جاش فتال در دادگاه
شین باوئر (چپ) و جاش فتال در دادگاه
شبکه تلویزیونی ان‌بی‌سی در آمریکا روز سه‌شنبه به نقل از محمود احمدی‌نژاد وعده داد که دو جوان آمریکایی که بیش از دو سال است در ایران زندانی هستند «دو روز دیگر» آزاد می‌شوند.

این شبکه از قول رئیس جمهور ایران می‌گوید که آزادی دو محبوس آمریکایی «به دلایل بشردوستانه» انجام می‌شود.

در همین حال مسعود شفیعی، وکیل ایرانی این دو جوان، در گفت‌وگو با رادیوفردا اعلام کرد که دادگاه تجدیدنظر با صدور قرار وثیقه برای آنها موافقت کرده است.

آقای شفیعی مبلغ وثیقه این زندانیان را هر یک ۵۰۰ میلیون تومان، حدود نیم میلیون دلار، اعلام کرد، مبلغی که سارا شورد، همراه این دو زندانی، برای آزادی از زندان پرداخت کرد.

شین باوئر و جاش فتال، دو جوان آمریکایی، حدود ۲۰ روز پیش در دادگاهی در تهران به «جرم جاسوسی و ورود غیرقانونی» به خاک ایران به هشت سال زندان محکوم شدند.

به دنبال انتشار این خبر، عباس جعفری دولت‌آبادی، دادستان عمومی و انقلاب تهران، نیز ضمن تایید این خبر اعلام کرد که اتهام این دو جوان یعنی ورود غیرقانونی و جاسوسی در دادگاه «اثبات شده است».

جاش فتال و شین باوئر بیش از دو سال پیش در مردادماه ۸۸ و بحبوحه اعتراضات به نتیجه انتخابات در ایران به همراه سارا شورد در منطقه مرزی ایران و عراق به اتهام عبور غیرقانونی از مرز بازداشت شدند و بعدها جاسوسی هم به اتهام آنها افزوده شد.

حال شبکه تلویزیونی ان‌بی‌سی می‌گوید که رئیس جمهور ایران در مصاحبه‌ای با خبرنگار این شبکه اعلام کرده است که این دو آمریکایی که در زندان اوین زندانی هستند «تا دو روز آینده» آزاد می‌شوند.

مصاحبه آقای احمدی‌نژاد با این شبکه تلویزیونی در آستانه سفر او به نیویورک برای شرکت در مجمع عمومی سازمان ملل قرار است صبح سه‌شنبه به وقت آمریکا به طور کامل پخش شود.

پیشتر در بهمن‌ماه ۸۸ محمود احمدی‌نژاد این احتمال را منتفی ندانسته بود که هر سه شهروند آمریکایی بازداشت شده در ایران، با شهروندان ایرانی زندانی در آمریکا مبادله شوند.

موضوعی که چندی بعد وزیر اطلاعات جمهوری اسلامی مستلزم برداشتن گام‌های انسان‌دوستانه از سوی آمریکا دانست، اما ایالات متحده با تأکید بر بی‌گناهی اتباعش، هر گونه معامله بر سر آزادی آنها را منتفی دانست.
XS
SM
MD
LG