لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۲:۱۹

اوباما خواستار برگزاری انتخابات منصفانه و آزاد در لیبی شد


دیدار باراک اوباما با مصطفی عبدالجلیل، رییس شورای انتقالی لیبی
دیدار باراک اوباما با مصطفی عبدالجلیل، رییس شورای انتقالی لیبی
باراک اوباما رییس جمهوری آمریکا روز سه شنبه اعلام کرد روابط دیپلماتیک واشینگتن و طرابلس از سرگرفته می شود و به زودی سفیر آمریکا راهی لیبی خواهد شد. وی همچنین از شروع فصلی نوین در تاریخ لیبی یاد کرد و خواستار برگزاری انتخابات منصفانه و آزاد در این کشور شد.

به گزارش خبرگزاری رویترز، آقای اوباما در پیامی به تمامی کسانی که هنوز در حمایت از معمر قذافی دست به سلاح می برند، گفت که سلاح را زمین بگذارند. وی همچنین خبر داد ماموریت ناتو برای حفظ جان شهروندان لیبی تمدید می شود و آن ها فعلا در منطقه خواهند ماند.

با نزدیکی شروع اجلاس مجمع عمومی سازمان ملل در نیویورک، پرچم جدید لیبی در مقابل این ساختمان نصب شده است.

باراک اوباما گفت: «امروز فصلی نوین درتاریخ لیبی رقم می خورد. برای نخستین بار پس از چهار دهه، مردم لیبی می توانند طعم آزادی را تجربه کنند و بدون ترس از یک دیکتاتور و مستبد در خیابان ها قدم بزنند.»

رییس جمهوری آمریکا گفت: «هرگونه اعتباری در مورد آزادی مردم لیبی، به مردم لیبی بازمی گردد وجامعه جهانی به کمک های خود به مردم لیبی ادامه خواهد داد.»

باراک اوباما افزود: «تجربه لیبی نشان می دهد جامعه جهانی اگر در یک مسیر حرکت کند، دستاوردهای خوبی خواهد داشت. تا زمانی که هرگونه خطری مردم لیبی را تهدید کند، نیروهای ناتو در منطقه خواهند بود. آن دسته از کسانی که هنوز سلاح بردست دارند، بهتر است اسلحه را زمین گذشته و به مردم لیبی ملحق شوند.»

رییس جمهوری آمریکا همچنین خواستار تشکیل «حکومتی تکثرگرا و با مشارکت تمامی گروه ها» شد و تاکید کرد حاکمیت قانون در لیبی باید حفظ شود.

آقای اوباما روز سه شنبه در سازمان ملل در نیویورک برای نخستین بار با مصطفی عبدالجلیل، رییس شورای انتقالی لیبی دیدار کرد.

رییس جمهوری آمریکا از مردم لیبی خواست در آینده و ساختن کشورشان حضور فعال داشته باشند.

روز یکشنبه این هفته و پس از آنکه نامزدهای اعلام شده برای وزارتخانه‌های دفاع و کشور نتوانستند حمایت همه اعضای شورا را به خود جلب کنند، محمود جبریل، از رهبران اصلی شورای انتقالی لیبی، از ارائه فهرست دولت جدید بازماند.

میان این شورا و دیگر گروه‌ها در لیبی ازجمله شبه‌نظامیان، اسلام‌گرایان و نمایندگان محلی هم‌اینک تنش‌هایی به‌وجود آمده که تشکیل و اعلام دولت جدید را برای شورای انتقالی دشوار کرده‌است.

با این حال گزارش‌ها حاکی است شورای انتقالی قصد دارد ظرف بیست ماه پس از یافتن و دستگیری معمر قذافی و شکست کامل هواداران او طرح‌هایی را برای انتخابات و تنظیم یک قانون اساسی جدید اعلام کند.

شورای انتقالی لیبی گروهی است که با توافق اعضایش ولی بدون رأی‌گیری و انتخابات تشکیل شده‌است ولی از زمان تشکیل به مرور از سوی سازمان ملل متحد و واشینگتن و بسیاری از دیگر کشورها به رسمیت شناخته شده‌است.
XS
SM
MD
LG