لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۵:۰۰

آرژانتین خواستار تحویل متهمان ایرانی پرونده انفجار آمیا شد


فرناندز کریستینا کرچنر، رییس جمهور آرژانتین
فرناندز کریستینا کرچنر، رییس جمهور آرژانتین
رییس جمهور آرژانتین روز چهارشنبه در نیویورک ضمن استقبال از اعلام آمادگی جمهوری اسلامی ایران برای همکاری با آرژانتین در زمینه پرونده انفجار مرکز یهودیان در بوئنوس آیرس، این اقدام را ناکافی دانست و خواهان شفاف‌سازی ایران در این زمینه شد.

به گزارش خبرگزاری رویترز، کریستینا فرناندز روز چهارشنبه و در آستانه نشست سالانه مجمع عمومی سازمان ملل، گفت: اگر چه پیشنهاد ایران برای همکاری با آرژانتین در زمینه پرونده انفجار مرکز یهودیان نشان‌دهنده «تغییر در رفتار دولت» جمهوری اسلامی است، این تغییر رویه به تنهایی پاسخگوی درخواست آرژانتین برای دستیابی به عدالت در این زمینه نیست.

در پرونده انفجار در مرکز یهودیان بوئنوس آیرس، آمیا، که سال ۱۹۹۴ به وقوع پیوست، ۸۵ تن کشته و حدود ۳۰۰ تن زخمی شدند. آرژانتین، ایران را مسئول این انفجار می‌داند؛ ادعایی که تهران همواره آن را رد کرده است.

رییس جمهور آرژانتین که همواره در نطق سالانه خود در مجمع عمومی سازمان ملل به این پرونده اشاره می‌کند، روز چهارشنبه از اعلام آمادگی جمهوری اسلامی برای همکاری با آرژانتین در این زمینه استقبال و در عین حال تأکید کرد که این مذاکرات باید «سازنده» و «صادقانه» باشد.

جمهوری اسلامی ایران اواخر تیرماه ضمن ابراز همدردی با قربانیان این حادثه، اعلام کرد که حاضر به همکاری با بوئنوس آیرس برای حل این پرونده است.

خانم فرناندز در خصوص این پیشنهاد ضمن تأکید بر این‌که مذاکرات در زمینه پرونده آمیا باید حاوی نتیجه باشد، گفت: «در هر صورت پیشنهاد مذاکره (از سوی ایران)، چیزی است که آرژانتین نمی‌تواند و نباید رد کند.»

به دنبال وقوع انفجار در مرکز یهودیان در بوئنوس آیرس، آرژانتین هشت تن از مقام‌های عالی‌رتبه وقت جمهوری اسلامی را به عنون متهمان اصلی این حادثه معرفی کرد.

در حال حاضر نام شش تن از متهمان ایرانی پرونده آمیا، از جمله اکبر هاشمی رفسنجانی، احمد وحیدی، علی فلاحیان و محسن رضایی در فهرست افراد تحت تعقیب پلیس بین‌الملل قرار دارد.

آرژانتین تاکنون بارها از جمهوری اسلامی ایران خواسته است تا متهمان این پرونده را تحویل دهد.

هشدار آرژانتین به بریتانیا در مورد جزایر فالکلند

خانم فرناندز همچنین روز چهارشنبه هشدار داد در صورتی که بریتانیا بر سر جزایر فالکلند با آرژانتین وارد مذاکره نشود، بوئنوس آیرس نیز به موافقتنامه همکاری دوجانبه با لندن برای حل اختلاف بر سر این جزایر متعهد باقی نمی‌ماند.

مجمع الجزایر فالکلند جزیره ای در نزدیکی آرژانتین است و دو کشور بریتانیا و آرژانتین بر سر حق حاکمیت این جزایر اختلاف نظر دارند. این اختلاف به ویژه از سال گذشته و پس از کشف منابع نفت و گاز در این جزایر شدت گرفته است.

کریستینا فرناندز روز چهارشنبه با اظهار این که آرژانتین به بریتانیا مدت زمان قابل قبولی فرصت خواهد داد تا در مورد این جزایر وارد مذاکره شود، خاطر نشان کرد که در صورت خودداری بریتانیا از انجام مذاکرات، آرژانتین نیز دیگر به قطعنامه تصویب شده در سال ۱۹۶۵ متعهد باقی نخواهد ماند.

سال ۱۹۶۵، کمیته مبارزه با استعمار سازمان ملل با تصویب قطعنامه‌ای از دو کشور آرژانتین و بریتانیا خواست تا بر سر این مجمع‌الجزایر به توافق برسند. با این‌حال این اختلاف نظر همچنان ادامه دارد.

این اختلافات در سال ۱۹۸۲ حمله آرژانتین به این جزایر را به دنبال داشت که به جنگ فالکند مشهور شد و در جریان آن بریتانیا توانست با شکست این کشور حاکمیت خود را بر این جزایر تثبیت کند.

رییس جمهور آرژانتین روز چهارشنبه در نیویورک تأکید کرد که کشورش آماده مذاکره با بریتانیا در مورد این جزایر است و افزود این لندن است که از انجام گفت‌و‌گو طفره می‌رود.

بریتانیا از دهه ۱۸۳۰ کنترل این مجمع‌الجزایر را که اکثریت ساکنین آن بریتانیایی تبار هستند در دست دارد.

دیوید کامرون، نخست وزیر بریتانیا ژوئن سال جاری تأکید کرد تا زمانی که ساکنین فالکلند تمایل دارند، جزایر فالکلند جزو قلمرو بریتانیا به شمار می‌رود.
XS
SM
MD
LG