لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۰:۴۱

«ایران رکورددار اعدام جوانان زير ۱۸ سال در جهان است»


شیرین عبادی
شیرین عبادی
رادیو فردا با شیرین عبادی، برنده جایزه صلح نوبل و از مدافعان حقوق بشر در ایران در مورد اعدام جوانان زير ۱۸ سال در ايران، و اعدام اخیر گفت و گو کرده است.

خانم عبادی در این مورد می گوید متاسفانه روز چهارشنبه به هنگام اذان صبح جوانی را که هنگام وقوع جرم ۱۷ سال داشت، در ملاء عام به چوبه دار سپردند.

اين امر کاملا مغاير با تعهدات بين المللی دولت ايران است و بر همين اساس به يونيسف و کميساريای عالی حقوق بشر و به آقای احمدشهيد گزارش داده شد.

بدون توجه به سن متهم آيا بر اساس قوانين ايران باز هم مجازات اين فرد اعدام بوده است؟

نوجوانی که به دار آويخته شد با سبق تصميم مرتکب اين قتل نشده بود. يعنی در يک نزاع خيابانی ، بدون اينکه آشنايی و يا سابقه کدورتی با مقتول داشته باشد، ضربه ای با چاقو به او می زند که متاسفانه منجر به فوت مقتول که يکی از قهرمانان ايران بوده ، می شود.
گفت‌وگوی شهران طبری با شیرین عبادی، برنده جایزه نوبل و از مدافعان حقوق بشر در ایران
please wait

No media source currently available

0:00 0:03:10 0:00
لینک مستقیم


طبيعتا اتفاق ناگواری است که همه ايرانی ها از اينکه يکی از قهرمانان خود را از دست داده اند، ناراحت شدند.

اما بايد توجه داشت که اين قتل بدون تصميم قبلی و بدون پيش بينی و تدارک آن و بدون آشنايی و بدون اينکه سابقه عداوتی بين قاتل و مقتول در بين بوده باشد، رخ داده و کسی که متهم بوده و کمتر از ۱۸ سال داشته است را در ملاء عام اعدام می کنند.

اين تخلف ديگری در زمينه حقوق بشر برای دولت ايران است. آنهم در ملاء عام و دردناکتر اينکه عده ای از رهگذارن حاضر به ديدن اين صحنه فجيع می شوند.

من از کليه هموطنانم خواهش می کنم که در موارد مشابه که دولت ايران با خشونت فراوان حکم اعدام را در ملاء عام اجرا می کند، با مخالفت خودشان نشان بدهند که حاضر به ديدن چنين صحنه هايی نيستند.

مردم می توانند ضمن ترک محل اجرای حکم و با دادن شعار، مخالفت خودشان را از بروز چنين خشونت های عريانی که هدفی جز ارعاب مردم ندارد، بيان کنند.

خانم عبادی، ميزان مجازات اعدام در کشورهای ديگری که قوانين بين المللی را رعايت نمی کنند، چطور است؟

صدور حکم اعدام و اجرای آن طبق کنوانسيون بين المللی حقوق کودکم ممنوع شده است و اکثر کشورهای جهان هم ممنوعيت قانونی برای اين امر را در نظر گرفته اند.

در حال حاضر فقط پنج کشور هستند که اين حکم را در قوانين خودشان پيش بينی کرده اند و ايران متاسفانه بيشترين آمار اعدام کودکان زير ۱۸ سال را در جهان داراست.

اين باعث ننگ حکومت ايران است که در يک چنين امری اين چنين رتبه بالايی را از آن خود کرده است.

دو ماه قبل دو جوان را که متهم به همجنس گرايی بودند و کمتر از ۱۸ سال داشتند ، اعدام کردند.

چهارشنبه هم ديديم که ساعت پنج صبح يک نوجوانی را که متهم به قتل بود در ملاء عام اعدام کردند.

در سال گذشته ايران با پنج اعدام نوجوان زير ۱۸ سال، بالاترين رتبه اعدام نوجوانان را در جهان داشته است.
XS
SM
MD
LG