لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۷:۴۲

محمود عباس درخواست عضویت فلسطين در سازمان ملل را ارائه کرد


محمود عباس، رهبر تشکيلات فلسطينی، روز جمعه درخواست رسمی برای عضويت کامل دولت مستقل فلسطينی در سازمان ملل را به بان گی مون، دبيرکل این سازمان، ارائه کرد. اين درخواست توسط شورای امنيت سازمان ملل متحد مورد بررسی قرار می‌گيرد.

فرهان حق، سخنگوی سازمان ملل متحد، روز جمعه گفت، محمود عباس نامه در خواست عضويت کامل فلسطين در سازمان ملل متحد را به بان گی مون ارائه کرد.

محمود عباس سپس با حضور درمجمع عمومی سازمان ملل به سخنرانی پرداخت. وی به هنگام حضور در جایگاه سخنرانی به شدت مورد تشویق نمایندگان کشورهای مختلف حاضر در نشست قرار گرفت.

محمود عباس گفت، آماده بازگشت به مذاکرات با اسرائيلی ها است و تاکيد کرد که خواهان منزوی کردن و يا مشروعيت زدايی از اسرائيل نيست.

محمود عباس در مجمع سازمان ملل گفت:«در اينجا من اعلام می کنم که سازمان آزاديبخش فلسطين برای بازگشت فوری به ميز مذاکره بر اساس مفاد تاييد شده آماده است و فعاليت های شهرک سازی بايد کاملا متوقف شود.»

رييس تشکيلات خودگردان فلسطينی با اين حال تاکيد کرد، مذاکرات صلح در گذشته با صخره مواضع دولت اسرائيل، که همه اميدها برای مذاکرات درسپتامبر گذشته را از بين برد.»

در همين حال، سخنگوی دولت اسرائيل از اقدام محمود عباس «ابراز تاسف» کرده است.

به گزارش خبرگزاری رويترز، اقدام محمود عباس برای درخواست عضويت دولت فلسطينی در سازمان ملل به دنبال ۲۰ سال مذاکرات بی‌نتيجه صلح انجام می‌شود. اين در حالی است که زنگ خطر در خصوص گسترش شهرک‌سازی اسرائيل درسرزمينی‌هايی که فلسطينيان متعلق به خود می دادند، به صدا در آمده است.

طبق اين گزارش با توجه به نتايج قيام‌ها در خاورميانه و آنچه که به «بهار عربی» معروف شده، و کاهش نفوذ آمريکا در منطقه تغييراتی در خصوص مواضع کشورهای خاورمیانه در قبال اسرائيل شکل گرفته است که اسرائيل را به سمت انزوای بيشتر در اين منطقه سوق می‌دهد.

محمود عباس شامگاه پنجشنبه به خبرنگاران گفته بود: «اين مساله مخفی نيست که دولت آمريکا هر آنچه که از دستش بر می‌آمده برای جلوگيری از مراجعه ما به (سازمان ملل متحد) انجام داده است.»

محمود عباس اضافه کرده بود: «ما بدون هيچ ترديدی خواهيم رفت و به رغم هرفشاری ادامه خواهيم داد. به خاطر اين که ما خواهان حقمان هستيم، به خاطر اين که ما استقلال‌مان را می‌خواهيم.»

بنيامين نتانياهو، نخست وزير اسرائيل که در نشست مجمع عمومی حضور دارد، پيشتر گفته بود فقط مذاکرات رو در رو می تواند به تشکيل دولت فلسطينی منجر شود.

باراک اوباما، رييس جمهوری آمريکا نيز روز چهارشنبه از بی‌نتيجه بودن مذاکرات بين فلسطينی‌ها و اسرائيل انتقاد کرد، ولی باين حال تصريح کرد، اين مساله راه ميان‌بری ندارد.

باراک اوباما گفته بود، فقط مذاکرات اسرائيل و فلسطينی می‌تواند به صلح منجر شود نه مراجعه به سازمان ملل. «من متقاعد شده‌ام که برای پايان دادن به اين درگيری دهها ساله، راه ميان‌بری وجود ندارد.»

در حالی که کرانه باختری رود اردن فلطسينی‌ها با خوشحالی و همچنين نگرانی مساله در خواست برای تشکيل دولت مستقل فلسطين را پيگيری می‌کنند، در نوار غزه که در کنترل جنبش حماس است، فضا کاملا متفاوت است.

اسماعيل هنيه، رهبر حماس که موجوديت اسرائيل را به رسميت نمی‌شناسد، گفته است: فلسطينی‌ها نبايد تشکيل دولت را گدايی کنند.

اسماعيل هنيه همچنين گفته است: بدون به رسميت شناخته شدن حق بازگشت به مرزهای پيش از جنگ ۱۹۴۸، «آنچه هم اکنون در سازمان ملل متحد درحال وقوع است به عزت مردم فلسطين لطمه وارد می‌کند.»
XS
SM
MD
LG