لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۵:۴۹

روحانی برجسته القاعده در يمن کشته شد


 انور العولقی، روحانی برجسته عضو گروه القاعده، در یمن زندگی می کرد.
انور العولقی، روحانی برجسته عضو گروه القاعده، در یمن زندگی می کرد.
مقام های يمنی روز جمعه اعلام کردند که انور العولقی، روحانی برجسته عضو گروه القاعده که در يمن به سر می برد، کشته شده است. انور العولقی متولد آمريکا بود و حملات هوایی پياپی آمريکا برای کشتن وی بارها ناکام مانده بود.

وزارت دفاع يمن در پيامک تلفنی که برای خبرنگاران فرستاده است، بدون اشاره به جزئيات گفته است: «انور العولقی تروريست همراه با چند هوادار اش کشته شده است.»

به گزارش خبرگزاری رويترز، يک مقام وزارت دفاع يمن نيز گفته است: «العولقی که ساکن يمن بود در جريان حمله ای هوايی کشته شد و کسانی که همراه وی بوده اند نيز اعضای القاعده بودند.»

هنوز مشخص نيست که اين حمله هوايی از سوی نيروهای نظامی يمنی صورت گرفته است يا آمريکا با هواپيماهای بدون سرنشين اقدام به اين عمليات کرده است.

خبرگزاری فرانسه در اين زمينه به نقل از منابع قبيله ای در يمن گزارش داده که العولقی بر اثر حمله هوايی به دو خودرو حامل اعضای گروه القاعده در استان «ماريب» کشته شده است. اين استان مرکز تجمع اعضای القاعده در يمن به شمار می رود.

يک منبع يمنی به اين خبرگزاری گفته که هواپيمای مهاجم احتمالا آمريکايی بوده است و در چند روز گذشته هواپيماهای تجسسی آمريکا به طور مرتبط بر فراز منطقه در پرواز بوده اند.

در ماه مه گذشته، يک هواپيمای بدون سرنشين آمريکايی تلاش کرد تا العولقی را هدف قرار دهد ولی در انجام آن ناکام ماند.

در همین حال، یک مقام آمریکایی روز جمعه تایید کرد که العولقی در یمن کشته شده است.

این مقام آمریکایی که نامش فاش نشده است به خبرگزاری رویترز گفته که کشته شدن این روحانی عضو القاعده را تایید می کند. با این حال وی جزئیاتی در باره عملیات علیه العولقی نداد.

واشينگتن این عضو القاعده را در فهرست «تروريست های بين المللی تحت تعقیب» قرار داده بود ولی مقام های يمنی تمايلی برای تعقيب او نشان نداده بودند.

انور العولقی که به دو زبان انگليسی و عربی مسلط بود بارها خواستار عمليات عليه آمريکا شده بود و گفته می شود که نقش مهمی در استخدام نيرو از کشورهای غربی برای القاعده داشته است.
XS
SM
MD
LG