لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۲:۵۳

افغانستان: عامل ترور برهان‌الدین ربانی یک پاکستانی بوده است


حامد کرزی، رییس جمهوری افغانستان
حامد کرزی، رییس جمهوری افغانستان
دفتر ریاست جمهوری افغانستان روز شنبه طی یک بیانیه رسمی اعلام کرد بر اساس تحقیقات انجام شده، یک فرد پاکستانی عامل ترور برهان‌الدین ربانی بوده و نقشه این ترور در کویته در پاکستان طراحی و سازماندهی شده است.

حامد کرزی، رییس جمهوری افغانستان هم روز جمعه، در گفت‌وگو با یکی از شبکه‌های تلویزیونی این کشور گفت که افراد شناخته شده‌ای در پاکستان در ترور برهان‌الدین ربانی، رییس جمهوری پیشین و رئیس شورای صلح افغانستان دست داشته‌اند.

آقای کرزی، تهدید کرد که اگر مقام‌های پاکستانی، برای دستگیری این افراد همکاری نکنند، افغانستان از مراجع بین‌المللی و سازمان ملل درخواست خواهد کرد تا در این زمینه تحقیق کنند.

همچنین، دریاسالار مایک مالن، رئیس ستاد ارتش آمریکا هم روز جمعه یک بار دیگر، به ریشه مشکلات در پاکستان اشاره کرد و یادآور شد که بدون همکاری پاکستان، مسائل حل نخواهد شد و منطقه شاهد ثبات نخواهد بود.

در این باره سیامک هروی، سخنگوی دفتر ریاست جمهوری افغانستان هم در گفت وگو با رادیو فردا گفت: «پس از ترور استاد ربانی، رئیس شورای عالی صلح افغانستان، دستگیری‌هایی در کابل انجام شد و شواهد و اسنادی به دست آمد که نشان‌دهنده تماس‌های مکرر تروریست‌ها در داخل شهر کویته پاکستان با تعدادی از سازمان‌دهندگان این ترور بوده‌است.»

وی افزود: «همچنین، پیامی که به خاطر اغفال رئیس شورای عالی صلح به کابل آورده شده بود و این پیام نزد حکومت افغانستان هم موجود است، توسط شخصی واقعی به نام آقای خدام، از شهر کویته پاکستان ثبت و ارسال شده‌است.»

آقای هروی گفت: «همچنین رفت‌وآمدهایی توسط یک شخص میانجی طی سه ماه گذشته در شهر کویته انجام شده ‌است و در این مدت هم چندین بار کسی آمده‌است و با رئیس شورای عالی صلح، استاد ربانی دیدار داشته‌ است و بعد این شخص مدعی شده‌ است که وظیفه‌ای که از سوی طالبان به عهده او گذاشته شده بود، از او گرفته شده و او تعویض شده و شخص دیگری به جای او نقش میانجی را بر عهده گرفته‌است.»

سخنگوی حامد کرزی گفت: «این شخص دومی پیام‌آور صلح نبوده بلکه همان شخص قاتل بوده ‌است و این همه اسناد و شواهد جمع‌آوری شده‌است و قرار است که این اسناد به حکومت پاکستان تحویل داده شود و حکومت پاکستان بایستی متعهد شود و این افراد را که اسامی مشخص و شماره تلفن‌های مشخصی دارند، دستگیر کرده و به حکومت افغانستان بسپارد.»

دفتر ریاست جمهوری افغانستان روز شنبه در بیانیه‌ای که صادر کرد گفت: «نام اشخاص مظنون، تلفن‌ها و افراد مرتبط با آنها مشخص و معلوم شده و باید دولت پاکستان در این مورد دست به کار شود و آن را پیگیری کند در غیر این صورت، کابل از مراجع قضایی و بین‌المللی این پرونده را دنبال خواهد کرد.»

برهان الدين ربانی، رييس جمهور سابق افغانستان و رييس شورای عالی صلح افغانستان، روز سه شنبه بيست و نهم شهريورماه در يک انفجار در منطقه ديپلماتيک کابل کشته شد.

محمد ظاهر، رییس تحقیقات جنایی پليس کابل گفت که برهان الدين ربانی در
يک حمله انتحاری توسط يکی از طالبان که مواد منفجره را در دستار خود مخفی کرده بود، در منزلش کشته شد. برهان‌الدين ربانی هدايت مذاکرات صلح با طالبان را برعهده داشت.

برهان‌الدين ربانی بنيانگذار «حزب جمعيت اسلامی» در سال ۱۹۴۰ در فيض آباد در ولايت بدخشان متولد شده بود. وی برای تحصيل به مصر رفته و در سال ۱۹۶۸ فوق ليسانس خود در رشته فلسفه اسلامی از دانشگاه الازهر دريافت کرد.

برهان الدين ربانی که از مخالفان حکومت محمد ظاهر شاه بود و در سال ۱۹۷۱ حزب جمعيت اسلامی را تاسيس کرد. پس از حمله شوروی به افغانستان و اشغال اين کشور، حزب جمعيت اسلامی به يکی از جريان‌های اصلی مبارزه عليه شوری بدل شد.

برهان‌الدين ربانی پس از ان که مجاهدين در سال ۱۹۹۲ توانستند کابل را فتح کنند به عنوان رييس جمهور دوره ای افغانستان انتخاب شد اما با ادامه جنگ داخلی افغانستان در نهايت در سال ۱۹۹۶ طالبان کابل را فتح کردند و برهان‌الدين ربانی برای مبارزه با طالبان به ولايت بدخشان بازگشت.
XS
SM
MD
LG