لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۰:۴۷

آواره شدن «صدها خانوار» بر اثر گلوله‌ باران شمال عراق از سوی سپاه


آوارگان کوهستان قندیل در مرز ایران و عراق پس از حمله توپخانه‌ ای سپاه پاسداران.
آوارگان کوهستان قندیل در مرز ایران و عراق پس از حمله توپخانه‌ ای سپاه پاسداران.
سازمان بین‌المللی مهاجرت روز دوشنبه اعلام کرد که گلوله‌باران شمال عراق از سوی سپاه پاسداران باعث آواره شدن صدها خانوار شده‌است و در اردوگاه‌های این آوارگان خطر شیوع بیماری‌های مختلف وجود دارد.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، «سازمان بین‌المللی مهاجرت» با انتشار بیانیه‌ای گفت از وضعیت ۸۸۴ خانواده که بر اثر این گلوله‌باران‌ها در مناطق مرزی ایران و عراق آواره شده‌اند مطلع شده است و افزود که این خانواده‌ها هم‌اینک در اردوگاه‌های اسکان موقت پناه گرفته‌اند.

در ادامه این بیانیه آمده است: «خانواده‌های آواره در این اردوگاه‌ها بدون برق زندگی می‌کنند و با کمبود مواد غذایی روبه‌رو هستند. هم‌چنین به دلیل استفاده این خانواده‌ها از آب‌های روان نزدیک به اردوگاه که بسیار آلوده هستند نگرانی هایی از شیوع انواع بیماری‌ها وجود دارد.»

بیانیه این سازمان بین‌المللی می‌افزاید: «موارد بسیاری از دچار شدن کودکان این اردوگاه‌ها به اسهال شدید گزارش شده‌است و بنابر این واجب‌ترین مسئله برای این خانواده ها هم‌اینک معاینه پزشکی و دسترسی به جعبه‌های تصفیه آب است.»

سازمان بین‌المللی مهاجرت همچنین تأکید کرد که بسیاری از این خانواده‌ها برای گذران زندگی به کشاورزی وابسته‌اند و «تخریب زمین‌ها و دام‌های این خانواده‌ها بر اثر گلوله‌باران آسیب زیادی به امرار معاش آنها زده‌است.»

سپاه پاسداران انقلاب اسلامی به دنبال درگیری با حزب حیات آزاد کردستان، پژاک، در مناطق مرزی با عراق، اقدام به گلوله باران مناطق مرزی کرده است. دور جدید این گلوله‌باران‌ها از اواخر تیرماه گذشته آغاز شده‌است.

پیش از این، مقام‌های محلی کردستان عراق و سازمان‌های بین‌المللی مربوط به آوارگان اوایل مردادماه اعلام کردند که بیش از ۲۰۰ خانوار کرد در جریان گلوله‌باران روستاهای کردستان عراق آواره شده‌اند.

هوشیار زیباری، وزیر خارجه عراق، مردادماه گذشته از ایران خواست تا گلوله‌باران مناطق مرزی کردستان عراق را متوقف کند. آقای زیباری به خبرگزاری فرانسه گفته‌ بود که این گلوله‌باران‌های «بی‌هدف» پنج سال است که در مقاطعی ادامه داشته، اما این بار طولانی‌تر بوده‌است.

حمید احمدی، از فرماندهان سپاه پاسداران، پیش از این با رد گلوله‌باران روستاهای کردنشین عراق گفته‌ بود: «ما به هیچ وجه روستاها را گلوله‌باران نخواهیم کرد. ما به دقت پایگاه‌های مخفی تروریستی را هدف قرار می‌دهیم. حتی اگر بدانیم که یک تروریست در نزدیکی روستایی حضور دارد، ما آن محل را گلوله‌باران نخواهیم کرد.»

حزب حیات آزاد کردستان طی سال‌های اخیر عملیات مسلحانه‌ای را در مناطق مرزی ایران انجام داده‌است و سپاه پاسداران طی ماه‌های اخیر عملیاتی را علیه نیروهای پژاک در مناطق مرزی غرب ایران آغاز کرده‌است. ایران و آمریکا، پژاک را یک گروه تروریستی می‌دانند.
XS
SM
MD
LG