لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۷:۳۸

عفو بین الملل خواستار آزادی فوری مستند سازان ایرانی شد


سازمان عفو بین الملل روز دوشنبه در بیانیه ای بازداشت پنج مستند ساز و یک تهیه کننده ایرانی را به اتهام همکاری با رسانه های فارسی برون مرزی محکوم کرده و خواستارآزادی بدون قید و شرط آنها شده است.

طبق اين گزارش، هادی آفريده، شهنام بازدار، ناصر صفاريان، محسن شهرنازدار و مجتبی ميرطهماسب (مستند ساز) به همراه و کتايون شهابی، تهيه کننده، از ۲۶ شهريور به اتهام همکاری با شبکه بی بی سی فارسی بازداشت شدند.

سازمان عفو بين الملل همچنين گفته است:به نظر می رسد اين افراد در بند ۲۰۹ اوين که درکنترل وزارت اطلاعات جمهوری اسلامی است زندانی هستند.

غلامحسين محسنی اژه ای دادستان کل ايران و سخنگوی قوه قضائيه، در چهارم مهرماه گفته بود: مستند سازان سينمايی براساس گزارش رسمی وزارت اطلاعات بازداشت شده اند.

غلامحسین محسنی اژه‌ای همچنی گفته بود، این افراد «به صورت غیرقانونی مطالبی را تهیه می‌کردند و در اختیار بی‌بی‌سی قرار می‌دادند» و «با گزارش رسمی وزارت اطلاعات تحت تعقیب قرار گرفتند.»

این در حالی است که صادق صبا، مدير بی بی سی فارسی در گفت‌و‌گو با راديو فردا، تاکيد کرده است بی بی سی فارسی هيچ همکار و خبرنگاری در ايران ندارد و به هيچ مستندساز و برنامه سازی در داخل ايران سفارش ساخت مستند و برنامه‌ای را پيشنهاد نکرده است.

فشار بر خانواده ها بازداشت شدگان

سازمان عفو بی الملل در بيانيه روز دوشنبه خود تصريح کرده است: بنا بر گزارش ها، خانواده های اين شش نفر از سوی مقامات امنيتی ايرانی تحت فشار قرار دارند تا درخصوص وضعيت آنها اطلاع رسانی نکنند.

سازمان عفو بين الملل می گويد، اين بازداشت نمونه ای از تلاش های فراگير نهادهای امنيتی ايران برای سرکوب هر نوع صدای مخالف در کشور است که درتلاشند ازطريق جرم دانستن هرگونه تماسی با رسانه های خارجی، ايرانيان را ارتباط با جامعه بين المللی محروم کنند.

سازمان عفو بين الملل همچنين گفته است، مقامات امنيتی به ناصر صفاريان، مجتبی مير طهماسب و کتايون شهابی اجازه داده اند تا تماس تلفنی کوتاهی با خانواده های خود داشته باشند و بازداشتشان را تاييد کنند.

اعتراض های بين المللی به بازداشت پنج مستندساز و يک تهيه کننده ايرانی، طی روز های اخیر شدت گرفته است.

درهمين زمينه، جشنواره سينمايی کن، سينماتک فرانسه، انجمن کارگردانان سينمای فرانسه، انجمن مؤلفان و آهنگسازان فرانسوی و راديو فرهنگ فرانسه در بيانيه‌ای مشترک هفته گذشته، بازداشت پنج مستندساز و يک تهيه کننده ايرانی را محکوم کرده و آن را گامی در راستای «جلوگيری کامل از فعاليت‌های سنيمايی مستقل» دانستند.
XS
SM
MD
LG