لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۲:۵۷

بیانیه ۱۴ مدافع حقوق بشر در محکومیت حکم اعدام برای یوسف ندرخانی


یوسف ندرخانی، کشیش ایرانی
یوسف ندرخانی، کشیش ایرانی
شیرین عبادی به همراه ۱۳ تن دیگر از فعالان حقوق بشر ایران در بیانیه‌ای صدور حکم اعدام برای یوسف ندرخانی، کشیش مسیحی را محکوم کرده و «رفتار خشونت‌آمیز دستگاه قضایی» با وی را را موجب رسوایی نظام حقوقی و قضایی جمهوری اسلامی دانسته‌اند.

در متن این بیانیه که نسخه‌ای از آن در اختیار رادیو فردا قرار گرفته و به امضای افرادی نظیر اکبر گنجی، آرش نراقی، فاطمه حقیقت جو، حسن یوسفی اشکوری و عبدالعلی بازرگان و رضا بورقانی رسیده، آمده است که رفتار «خشونت‌آمیز، غیرانسانی و ناعادلانه» قوه قضاییه جمهوری اسلامی با یوسف ندرخانی «مصداق بارز نقض حقوق بشر و ناقض کرامت انسانی» وی است.

این بیانیه که علی افشاری، رضا علیجانی، مصطفی رخ‌صفت، سهراب رزاقی، مسعود شفیعی و یاسر میردامادی از دیگر امضاکنندگان آن هستند می‌افزاید که «این گونه رفتارهای خشونت‌بار و تبعیض آمیز» موجب «رسوایی بیشتر نظام حقوقی و قضایی حاکم بر جمهوری اسلامی می‌شود».

یوسف ندرخانی، کشیش ایرانی و پیرو کلیسای انجیلی، همراه با همسرش که هر دو از اسلام به مسیحیت گرویده‌اند، دو سال پیش در شهر رشت بازداشت شدند.

دادگاه بدوی، یوسف ندرخانی را به «ترک دین» و «دعوت سایر مسلمانان به مسیحیت»، «ایجاد یک کلیسای مخفی در خانه خود» و «ابراز مخالفت آشکار با اسلام» متهم و در نهایت به اعدام محکوم کرده است.

این حکم در حالی صادر شده که به گفته تنظیم کنندگان این بیانیه، بر اساس اصل ۱۸ اعلامیه جهانی حقوق بشر که ایران نیز به آن متعهد است، هر فرد حق دارد از «آزادی اندیشه، وجدان و دین» برخوردار باشد که این حق «مستلزم آزادی تغییر دین یا اعتقاد و همچنین آزادی اظهار دین یا اعتقاد، در قالب آموزش دینی، عبادت‌ها و اجرای آیین‌ها و مراسم دینی به تنهایی یا به صورت جمعی، به طور خصوص یا عمومی است».

امضا کنندگان این‌بیانیه در عین حال صدور حکم اعدام برای اتهام‌های ذکر شده را، خلاف دین اسلام و اصل ۲۳ قانون اساسی دانسته‌اند که به موجب آن «تفتیش عقاید ممنوع است و هیچ‌کس را نمی‌توان به صرف داشتن عقیده‌ای مورد تعرض و مؤاخذه قرار داد».

این حامیان حقوق بشر در ادامه با نکوهش این حکم پرسیده‌اند: «آیا خروج از یک آیین الهی و ورود به یک آیین الهی دیگر پایه‌های اسلام را سست می‌کند، یا عملکرد کسانی که در ردای مسلمانی رنج انسان‌ها را به هیچ می‌انگارند و از دین دکان تزویری برای کسب ثروت و قدرت می‌گشایند؟»

یوسف ندرخانی ۳۳ ساله که در سن ۱۹ سالگی به مسیحیت گرویده است در حال حاضر در زندان به سر می‌برد و به گفته محمد علی دادخواه، وکیل وی، «به احتمال زیاد» دیوان عالی، حکم اعدام موکل اش را لغو خواهد کرد.

به گفته آقای دادخواه، قرار بر این است که این دیوان ۱۸ مهرماه در خصوص حکم آقای ندرخانی تشکیل جلسه دهد.

همسر این کشیش ایرانی که به حبس ابد محکوم شده بود هم‌اکنون در بیرون از زندان به سر می‌برد.

پیشتر آمریکا، اتحادیه اروپا و بریتانیا خواستار لغو حکم اعدام یوسف ندرخوانی شده بودند.
XS
SM
MD
LG