لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۱:۱۴

علی عبدالله صالح در یمن: در روزهای آینده کناره‌گیری می‌کنم


علی عبدالله صالح پس از بازگشت از عربستان، هفته گذشته
علی عبدالله صالح پس از بازگشت از عربستان، هفته گذشته
علی عبدالله صالح، رئیس جمهور یمن، روز شنبه در پیامی تلویزیونی خطاب به مردم این کشور وعده داد که در روزهای آینده از قدرت کناره‌گیری خواهد کرد. آقای صالح هفته گذشته درخواست برگزاری انتخابات زودهنگام برای تعیین سرنوشت کشور کرده بود.

به گزارش خبرگزاری رویترز، رئیس جمهور یمن که از ماه ژانویه گذشته در برابر خواسته عده زیادی از مردم کشور مقاومت کرده است روز شنبه با حضور در برابر دوربین‌های تلویزیون گفت که به قدرت علاقه‌ای ندارد و «در روزهای آینده» عرصه را به دیگران خواهد سپرد.

او گفت: «من قدرت را رد کرده و رد خواهم کرد، و در روزهای آینده از قدرت کناره‌گیری خواهم کرد.»

رئیس جمهور یمن در حالی این وعده را به مردم کشورش داده است که تنها یک هفته پیش در اولین سخنرانی پس از اقامت طولانی برای درمان در عربستان به دعوت برای اجرای انتخابات زودهنگام در یمن بسنده کرد، گامی که بنا بر پیش‌بینی تحلیل‌گران نمی‌توانست مخالفان او را که خواستار برکناری‌اش بودند راضی کند.

او که از ژانویه گذشته چندین بار برای پایان خشونت در کشور پیشنهادهایی داده بود که هیچ یک شامل کناره‌گیری از قدرت نمی‌شد در آن سخنرانی چنین اظهارنظر کرد که به جابه‌جایی قدرت از راه انتخابات پای‌بند است.

علی عبدالله صالح در ماه ژوئن گذشته، تابستان، با انفجار بمبی در مسجد کاخ ریاست جمهوری مورد سوء‌قصد قرار گرفت، اما از این ترور جان سالم به در برد و تنها به دلیل شدت جراحات برای معالجه به ریاض، پایتخت عربستان سعودی، رفت، سفری که معترضان یمنی را برای مدتی کوتاه به کناره‌گیری او امیدوار کرد.

آقای صالح در پیام تلویزیونی خود همچنین از حامیانش خواست که «پایداری کنند و در برابر هر چالشی بایستند».

رئیس جمهور یمن در سخنرانی هفته گذشته خود گفته بود که طرح پیشنهادی شورای همکاری خلیج فارس برای پایان دادن به بحران یمن را می‌پذیرد و تمام اختیارات را به معاون خود داده تا با معترضان گفت‌و‌گو کند و برپایه این گفت‌و‌گو‌ها طرح پیشنهادی امضا شود.

این همان طرحی است که علی عبدالله صالح تاکنون سه بار تا پای امضای آن پیش رفته، اما هر بار از قطعی کردن آن سر باز زده است.

در صورت تحقق وعده رئیس جمهور یمن مبنی بر کناره‌گیری از قدرت حکومتی ۳۲ ساله در این کشور به پایان خواهد رسید که از ۹ ماه پیش تاکنون یعنی از ابتدای پا گرفتن بهار عربی با اعتراض و نارضایتی مردم کشور روبه‌روست.
XS
SM
MD
LG