لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۲:۴۸

«یک سال حبس تعزیری و ۹۰ ضربه شلاق برای مرضیه وفامهر»


گزارش‌ها حاکی است حکم دادگاه پرونده مرضیه وفامهر، همسر ناصر تقوایی و بازیگر فیلم «تهران من، حراج» صادر شده و این بازیگر سینما در دادگاه بدوی به یک سال حبس تعزیری و ۹۰ ضربه شلاق محکوم شده است. وکیل خانم وفامهر به این حکم اعتراض کرده و پرونده به دادگاه تجدید نظر ارسال شده است.

مرضیه وفا‌ مهر حدود چند ماه است که در بازداشت به سر می‌برد و دلیل قطعی این بازداشت و یا اتهام‌های احتمالی آن اعلام نشده است.

اما به گزارش سایت «کلمه» نقش آفرینی خانم وفا مهر در فیلم «تهران من، حراج» به کارگردانی گراناز موسوی و «پخش زیرزمینی» این فیلم در ایران علت بازداشت و احتمالا صدور این حکم بوده است.

گراناز موسوی، کارگردان فیلم تهران من حراج که اکنون ساکن خارج از ایران است، گفته است که این فیلم گرچه در ایران اجازه پخش نگرفته ولی در سال ۲۰۰۸ با مجوز وزارت ارشاد ساخته شده است.

فیلم «تهران من، حراج» که سال ۲۰۰۹ به عنوان بهترین فیلم مستقل استرالیا، جایزه «اینساید فیلم آواردز» را دریافت کرد، برخی از مشکلات و آسیب‌های اجتماعی ایران را به تصویر می‌کشد و روایتی است از زندگی دوگانه جوان ایرانی در جامعه ایران.

به نوشته سایت کلمه، عوامل مختلف این فیلم که در ایران حضور دارند تاکنون بارها احضار شده‌اند.

ناصر تقوایی، فیلمساز معروف ایرانی همان زمان اعلام کرده بود که همه عوامل بازداشت شده فیلم «تهران من، حراج»، با قرار وثیقه آزاد شده‌اند اما همسرش، مرضیه وفامهر، در زندان قرچک ورامین نگهداری می‌شود.

فیلم «تهران من، حراج» ساخته گراناز موسوی، فیلمساز ایرانی مقیم استرالیا است و تقوایی می‌گوید او این فیلم را به عنوان پایان نامه خود ساخته است. این فیلم دختر هنرمندی را به تصویر می‌کشد که در یک جشن با یک پسر جوان ایرانی که ساکن استرالیا است آشنا می‌شود و در تلاش است به اتفاق او از ایران برود.

طی ماه‌های اخیر فشارها بر هنرمندان افزایش یافته و تعدادی از مستندسازان و بازیگران بازداشت و ممنوع الخروج شده یا تحت فشارهای حقوقی و قضایی وادار به سکوت و انفعال شده‌اند.

مرضیه وفا مهر، بازیگر و کارگردان مستند Crossed out (قلم زده)، در عرصه اجتماعی نیز فعال است. پس از انتخابات بحث برانگیز ریاست جمهوری سال ۱۳۸۸ و سرکوب معترضان در ایران، فعالان جنبش زنان با انتشار بیانیه‌ای خواستار پایان یافتن «سرکوب زنان و مردان ایران» شدند که نام مرضیه وفا مهر نیز پای این بیانیه به چشم می‌خورد.
XS
SM
MD
LG