لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۵:۱۲

چین خواهان آغاز سریع اصلاحات سیاسی در سوریه شد


مراسم خاکسپاری یکی ز قربانیان خشونت در شهر حماه در سوریه
مراسم خاکسپاری یکی ز قربانیان خشونت در شهر حماه در سوریه
وزارت خارجه چين روز سه شنبه يازدهم اکتبر به شکل غيرمستقيم هشدار داد که با وجود رای منفی به قطعنامه شورای امنيت عليه حکومت سوريه، ولی تداوم وضعيت فعلی را در آن کشور تحمل نخواهد کرد.

به گزارش خبرگزاری رويترز سخنگوی وزارت خارجه چين گفت که حکومت سوريه بايد به سرعت به وعده های خود درمورد اجرای اصلاحات دمکراتيک عمل کرده وچين با تداوم خشونت ها مخالف است و نمی خواهد که خونريزی، درگيری و تلفات بيشتری در آن کشور روی دهد.

سخنگوی وزارت خارجه چين افزود:« ما معتقديم که حکومت سوريه بايد با سرعت وعده های خود را در مورد اصلاحات دمکراتيک به اجرا گذاشته ، برخوردی نرم تر با مخالفان و مذاکره با تمام گروههای ديگر را در پيش گرفته و از طريق گفتگو اين مشکلات را به شکل درست حل و فصل کند.»

خبرگزاری رويترز يادآوری می کند که موضع گيری وزارت خارجه چين با سخنان هفته پيش ديمتری مدودف رييس جمهور روسيه شباهت دارد که گفته بود اگر بشار اسد نمی تواند اصلاحات را به اجرا بگذارد بايد از قدرت کناره گيری کند.

هر دو کشور روسيه و چين هفته گذشته قطعنامه پيشنهادی کشورهای اروپايی برای محکوميت رژيم سوريه به خاطر سرکوب مخالفان در شورای امنيت سازمان ملل متحد را وتو کردند.

سازمان ملل متحد می گويد که در جريان سرکوب اعتراضات مخالفان طی شش ماه اخير بيش از دو هزار و ۹۰۰ نفر توسط نيروهای حکومت سوريه کشته شده اند.

سخنگوی وزارت خارجه چين از موضع اين کشور در مخالفت با تصويب قطعنامه محکوميت سوريه در شورای امنيت دفاع کرده و گفت:« در اين قطعنامه مسئله تهديد به تحريم مطرح شده بود که به نفع ثبات سوريه نيست.»

دولت چين که معمولا از ايفای نقش در واکنش به مسايل داخلی کشورهای ديگر پرهيز می کند با اعمال فشار جامعه بين المللی بر رژيم سوريه مخالفت کرده و می گويد آينده اين کشور بايد توسط عوامل داخلی تعيين شود.

دولت چين در چند مورد از حکومت های ديگر نيز خواسته که در مسائل داخلی کشورهای ديگر دخالت نکنند و در واکنشهای بين المللی به حوادثی که طی ماههای اخير در کشورهای عربی روی داده، نقش چندانی ايفا نکرده است.

کارشناسان معتقدند که دولت چين با هوشياری و احتياط مناسبات تجاری خود را با حکومت های جديد در کشورهای عربی تقويت خواهد کرد و سعی خواهد کرد در قالب يک کشور دوست و خريدار نفت به دولتهای جديد منطقه که هنوز هم وضعيت باثباتی ندارند، نزديک شود.
XS
SM
MD
LG