لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۶:۵۶

آمریکا: در مورد توطئه ترور سفیر عربستان با ایران تماس مستقیم داشته‌ایم


ویکتوریا نولند سخنگوی وزارت خارجه آمریکا
ویکتوریا نولند سخنگوی وزارت خارجه آمریکا
ایالات متحده می‌گوید بر سر ماجرای «توطئه ترور» سفیر عربستان سعودی در آمریکا، واشینگتن با تهران در تماس مستقیم بوده است.

ویکتوریا نولند، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا، روز پنجشنبه در کنفرانس خبری خود به اتهامات مطرح شده علیه ایران نیز پرداخت و گفت ممکن است برخی کشورها طرح ترور سفیر سعودی را یک داستان بدانند، اما به گفته او با مرور گذشته، چنین کاری از دست ایران برمی‌آید.

ایالات متحده، ایران را متهم کرده که دو شهروندش به نام‌های منصور ارباب سیار و غلام شکوری قصد داشته‌اند از طریق به خدمت گرفتن قاچاقچیان مکزیکی، عادل الجبير سفیر عربستان در واشینگتن را ترور کنند.

اتهامی که تهران آن را به شدت رد کرده و آن را ساخته و پرداخته آمریکا دانسته است.

ویکتوریا نولند، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا، روز پنجشنبه به خبرنگاران گفت: «ما تماس مستقیم با ایران داشته‌ایم. من جزئیات بیشتری از این در اختیار شما قرار نمی‌دهم اما تنها به این اکتفا می‌کنم که ما درباره این موضوع با ایران تماس مستقیم داشته‌ایم.»

در همین زمینه، یک مقام آمریکایی به شبکه خبری «سی ان ان» گفته است، چنین تماسی روز چهارشنبه و به ابتکار آمریکا صورت گرفته است.

به گزارش «سی ان ان » دو مقام وزارت امور خارجه آمریکا نیز گفته اند که سوزان رایس، سفیر آمریکا در سازمان ملل متحد، با محمد خزاعی، سفیر ایران در سازمان ملل متحد در خصوص این موضوع دیدار کرده اند.

طبق این گزارش، مقام های ایرانی از تایید این گزارش خودداری کرده اند.

اهمیت جزییات طرح

ویکتوریا نولند در بخش دیگری از کنفرانس خبری خود گفت: «وقتی به جزییات نگاه می‌کنید به نظر می‌آید که بخشی از یک فیلم است و این همیشه نخستین واکنش است.»

سخنگوی وزارت خارجه افزود: «وقتی این اقدام برای برخی از مقام‌های بلندپایه دولت بیان شد این نخستین واکنش بود. اما وقتی جزییات بیشتری می‌دهیم و می‌گوییم کی و چگونه به این اطلاعات رسیدیم، این موضوع اعتبار پیدا می‌کند.»

در کیفرخواستی که علیه منصور ارباب سیار ایرانی تبعه آمریکا و غلام شکوری (منتسب به سپاه قدس) آمده، این دو قصد داشته‌اند از طریق باند‌های مواد مخدر مکزیک سفیر عربستان در واشینگتن را ترور کنند.

در این کیفرخواست همچنین آمده، وقتی منصور ارباب سیار دستگیر شده، مستقیما از طریق «تلفن» با غلام شکوری در ایران تماس داشته و درباره خرید شورولت و رفتن به مکزیک برای تماس با قاچاقچیان مکزیکی و انتقال پول صحبت می‌کرده است.

در این کیفرخواست همچنین آمده است مبلغ ۱۰۰ هزار دلار مستقیم به عنوان پیش پرداخت به بانک‌های آمریکایی ریخته شده است.

برخی رسانه‌ها و برخی مقام‌های امنیتی و سیاسی سابق آمریکا، عمدتا در دو محور، پرسش‌هایی را درباره این اتهام مطرح کرده‌اند.

محور نخست، به «ناشیانه» بودن طرح (برای نمونه انتقال ۱۰۰هزار دلار به بانک آمریکایی و تماس با باندمواد مخدر مکزیکی) برمی‌گردد.

محور دیگر پرسش‌ها به هزینه و فایده و ابعاد استراتژیک چنین طرحی برای ایران است؛ این تحلیلگران می‌گویند با توجه به اینکه این ترور در خاک آمریکاست می‌تواند به مثابه جنگ با ایالات متحده به حساب آید و به حمله ویرانگر آمریکا به ایران بینجامد.

ویکتوریا نولند سخنگوی وزارت خارجه آمریکا، در ادامه کنفرانس خبری خود گفت: «بدون تعارف، ایران کشوری است که سابقه‌ای کاملا طولانی نه تنها در فعالیت تروریستی، بلکه در اقدامات عجیب دارد. و من از این رو فکر می‌کنم وقتی ما این (طرح) را با موارد گذشته در مقایسه می‌کنیم، کشورها چه بسا آن را یک داستان بدانند، اما همین کشورها از این تعجب نمی‌کنند که از ایران برمی‌آید دست به چنین کاری بزند.»

هنگامی که درکنفرانس خبری از ویکتوریا نولند پرسیده شد، آیا این ماجرا می‌تواند بازتاب اختلاف محمود احمدی‌نژاد و آیت‌الله خامنه‌ای باشد، وی گفت: «ما قطعا معتقدیم که رژیم ایران زیر فشار است. ما به طور قطع بر این باوریم که مناقشات داخلی در جریان است؛ اما اینکه این (طرح ) بازتاب این تنش‌ها است من نمی‌توانم در این باره سخن بگویم اما به طور قطع به نظر می‌رسد درجه‌ای از استیصال در این مورد دخیل باشد.»

‌در همین روز باراک اوباما، رئیس جمهور آمریکا گفت اگر ما مدارک قانع‌کننده در این پرونده نداشتیم آن را علنی نمی‌کردیم.

رئیس جمهور آمریکا همچنین تصریح کرد واشینگتن در برابر ایران هیچ گزینه‌ای را کنار نخواهد گذاشت.

از سوی دیگر ‌آیت‌الله خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی، روز پنجشنبه بدون اشاره مستقیم به اتهام مطرح شده گفت: «تكرار شیوه‌های ابلهانه و بی‌خاصیت سیاستگذاران درمانده و پریشان غربی برای ایران‌هراسی، باز هم نتیجه نخواهد داشت و بار دیگر طعم تلخ شكست را خواهندچشید.»

در تهران سفیر عربستان سعودی با معاون وزیر خارجه دیدار کرد و امیر قطر هم فرستاده ویژه خود را نزد محمود احمد‌ی‌نژاد فرستاد تا پیام خود را به ایران برساند. جزییات این پیام منتشر نشده است.

وزارت خزانه‌داری آمریکا در همین روز گفت تحریم بانک مرکزی را مد نظر قرار دارد.

وزیر خارجه عربستان سعودی هم که در اتریش به سر می‌برد گفته است کشورش «پاسخی حساب‌شده‌» به ایران خواهد داد.
XS
SM
MD
LG