لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۰:۵۸

آمریکا به دنبال حمایت بین‌المللی برای تحریم بانک مرکزی ایران


یک مقام وزارت خزانه‌داری آمریکا بار دیگر تاکید کرد که ایالات متحده به دنبال جلب‌ حمایت‌های جهانی برای اعمال تحریم‌های تازه و چندجانبه علیه بانک مرکزی ایران است.

دیوید کوهن، معاون وزارت خزانه‌داری ایالات متحده، روز جمعه به کمیته روابط خارجی مجلس نمایندگان آمریکا گفت: «ما در تلاشیم تا حمایت چندجانبه به دست آوردیم که در کارآمد بودن اقدام علیه بانک مرکزی ایران، بسیار حائز اهمیت است.»

بیشتر بانک‌های ایرانی طی ۲۰ سال گذشته هدف تحریم‌های فراگیر ایالات متحده بوده‌اند و هرگونه داد و ستد با آنها طبق مقررات آمریکا غیرقانونی به شمار می‌رود.

دیوید کوهن در ادامه به کمیته روابط خارجی مجلس نمایندگان گفت: «پرسش اصلی این است که آیا ما می‌توانیم اقدام دیگری علیه بانک مرکزی ایران چه تحت اختیاراتمان در حوزه منع گسترش سلاح یا تحت عنوان ضدترویسم انجام دهیم و اینکه آیا ما می‌توانیم توجه چندچانبه برای این اقدام جلب کنیم؟ این کاری است که در جریان است.»

خبرگزاری فرانسه می‌نویسد، گرچه آمریکا از فعالیت‌های اتمی و «حمایت از تروریسم» در مورد ایران دارای نگرانی است اما دولت‌های مختلف در آمریکا نتوانسته‌اند شرکای خود به ویژه اروپایی‌ها را قانع کنند که تحریم‌های چندجانبه علیه بانک مرکزی ایران وضع کنند.

خبرگزاری فرانسه در ادامه می‌نویسد، در حالی که بانک مرکزی جمهوری اسلامی عمدتا تسهیلات مالی بخش نفت و انرژی ایران را فراهم می‌کند، اگر تلاش آمریکا به ثمر بنشیند، چه بسا شرکت‌های خارجی در آینده باید میان تجارت با ایران و آمریکا یکی را انتخاب کنند.

این خبرگزاری آنگاه نظر برخی کارشناسان را منعکس کرده که به گفته آنها اگر آمریکا موفق به چنین کاری بشود، تاثیرش بر بانک‌های خارجی، خزانه دولت و پول ملی ایران بسیار جدی خواهد بود.

هوارد برمن، عضو دموکرات کمیته روابط خارجی مجلس نمایندگان آمریکا در این باره گفت: «ما امیدواریم که قطار اتمی ایران را کند کنیم و ماشین مالی آن را از کار بیندازیم.»

هوارد برمن افزود: «تحریم بانک‌ها و شرکت‌هایی که در دیگر کشورها با بانک مرکزی ایران دادوستد دارند تاثیر عمیق و منحصر به فردی برای اقتصاد ایران خواهد داشت.»

حضور دیوید کوهن معاون وزارت خزانه‌داری آمریکا در مجلس نمایندگان پس از آن صورت گرفته است که ایران از سوی واشینگتن متهم به ترور سفیر سعودی در خاک آمریکا شده است؛ ادعایی که ایران آن را به شدت رد کرده است.

دیوید کوهن در مجلس نمایندگان گفت که اقدامات آمریکا در انزوای مالی ایران بسیار موثر افتاده و از شمار بانک‌هایی که با ایران دادوستد می‌کنند کاسته شده است.

به گفته این مقام وزارت خزانه‌داری آمریکا، ایران هم‌اکنون برای پرداخت و دریافت وجوه واردات و صادراتش به شدت با مشکل روبرو است.
XS
SM
MD
LG