لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۴:۱۳

آمريکا: پاسخ سازنده‌ای از ايران دريافت نکرده‌ايم


مارک تونر، سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا
مارک تونر، سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا
مارک تونر، سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا، روز دوشنبه گفته است که بر سر موضوع «توطئه ترور» سفیر عربستان با ایران تماس مستقیم گرفته ایم، اما واشینگتن پاسخ سازنده‌ای در این زمینه دریافت نکرده است.

مارک تونر در کنفرانس خبری گفته است: «ما در مورد این پرونده با ایرانیان تماس مستقیم داشته‌ایم و پاسخ سازنده‌ای دریافت نکرده‌ایم. همانطور که دیدید آنها این تماس را تکذیب کرده‌اند.»

آمریکا سه شنبه گذشته ایران را به دست داشتن در توطئه دو ایرانی برای ترور عادل الجبیر، سفیر عربستان در واشینگتن، و انفجار در سفارتخانه‌های عربستان و اسرائیل متهم کرد.

این دو ایرانی، منصور ارباب سیر، تبعه ایرانی- آمریکایی و غلام شکوری هستند که طبق این گزارش‌ها گفته می‌شود آقای شکوری عضو نیروی قدس سپاه پاسداران است و احتمالا در ایران به سر می‌برد.

ایران هرگونه دخالت در این «توطئه ترور» را تکذیب می‌کند و آن را سناریویی «ساختگی» می‌داند.

مارک تونر همچنین گفته است که آمریکا برای گفت‌و‌گو با هم پیمانان کلیدی خود در مورد توطئه ترور سفیر عربستان، فرستادگانی را به پایتخت‌های این کشور‌ها اعزام کرده است.

سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا همچنین تصریح کرده است: «برای تشدید تحریم‌ها علیه ایران مشغول همکاری با شرکا و هم پیمانانمان هستیم. اینها اتهامات سنگینی هستند و دولت‌ها مشغول هضم عمق این اتهامات هستند.»

مقام‌های آمریکا می‌گویند، نیروی قدس سپاه پاسداران برای انجام عملیات خود در آمریکا مبلغ ۱۰۰ هزار دلار به حساب یک عضو کارتل مواد مخدر مکزیک فرستاده است که وی خبرچین آمریکا بوده است. این مبلغ بخشی از پیش پرداخت یک و نیم میلیون دلاری ایران برای هدف قرار دادن سفیر عربستان بوده است.

دسترسی کنسولی

به گزارش خبرگزاری فرانسه، مارک تونر همچنین گفته است، از درخواست ایران برای ارائه خدمات کنسولی به منصور ارباب سیر، از متهمان اصلی پرونده که در زندان به سر می‌برد، حمایت می‌کند.

مارک تونر می‌گوید، آمریکا هنوز درخواست ایران در این زمینه را دریافت نکرده است.

وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی روز یکشنبه برای دومین بار کاردار سوئیس را به عنوان حافظ منافع آمریکا در ایران احضار کرد و خواستار دسترسی کنسولی تهران به منصور ارباب سیر شد.

سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا درخصوص غلام شکوری، دیگر متهم این پرونده، گفته است: «با توجه به کنوانسیون‌های بین المللی در مورد افراد حفاظت شده، دولت ایران می بایست یا این فرد را استرداد کند یا خود این فرد را تحت پیگرد قانونی قرار دهد .ما این مساله را به آنها واگذار می‌کنیم.»

این در حالی است که‌ بان کی مون، دبیرکل سازمان ملل متحد، روز دوشنبه گفته است پرونده «توطئه» جمهوری اسلامی ایران برای ترور سفیر عربستان در آمریکا را به شورای امنیت فرستاده است.

بان کی مون همچنین اذعان کرده است که نامه‌هایی از عربستان، ایران و امریکا در این رابطه دریافت کرده است.

پیشتر رسانه‌های عربستان گزارش داده بودند که روز شنبه عبدالله المعلمی، نماینده این کشور در سازمان ملل شکایت رسمی ریاض از ایران را به دلیل دست داشتن در «توطئه زشت» ترور سفیرش در آمریکا، تسلیم دبیرکل سازمان ملل متحد کرده است.
XS
SM
MD
LG