لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۰:۴۰

نسرين ستوده «به دليل مخالفت با چادر اجباری زندان ممنوع‌الملاقات شد»


نسرین ستوده
نسرین ستوده

نسرين ستوده به دليل مخالفت با چادر اجباری زندان برای سه هفته ممنوع‌الملاقات شد.

رضا خندان، همسر این وکیل زندانی، می‌گوید که يک‌شنبه گذشته که برای ديدار همسرش به زندان اوين رفته بود، ماموران به او گفته‌اند به دلیل تنشی که بر سر استفاده از چادر اجباری ایجاد شده، همسرش ممنوع‌الملاقات شده است.

وب‌سايت خبری کلمه در اين باره نوشته است که نسرين ستوده که وکيل پايه يک دادگستری است، معتقد است که مسئولين زندان در مورد بانوان زندانی به طور غيرقانونی علاوه بر پوشش و حجاب متعارف، چادر را هم اجباری کرده‌اند و اين اجبار غيرقانونی است.

چندی پيش رئيس قوه‌ قضائيه استفاده‌ اجباری بانوان زندانی از چادر را منتفی دانسته‌ بود و اين نظر رئيس قوه‌ قضاييه تاييد نظر نسرين ستوده است که در مدت ۱۴ ماه زندان بر آن پافشاری کرده و نتيجه‌ آن ممنوع‌الملاقات کردن ايشان بوده است.

رضا خندان هفته پيش در گفت‌وگو با کلمه اعتراض کرده بود: «متاسفانه کودکان ما به اهرمی برای فشار به مادر زنداني‌شان تبديل شده‌اند،‌ در طول ۸ ماه اول بازداشت نسرين ستوده بچه‌هايش در مجموع يک ساعت با او ملاقات حضوری داشتند و در تمام روزهای عيد نوروز و حتی ۲ هفته پس از تعطيلات آن حتی اجازه ملاقات کابينی هم به بچه‌ها داده نشد.»

نسرین ستوده، علاوه بر وکالت فعالان سیاسی در ایران، وکالت شیرین عبادی را نیز برعهده داشت که بر اساس برخی گزارش‌ها وی پیش از بازداشت شدن بارها از سوی افراد ناشناس تهدید شده بود که یا «از وکالت شیرین عبادی دست بکشد یا منتظر عواقب آن باشد».


نسرین ستوده شهریورماه سال ۱۳۸۹ در تهران بازداشت شد و در دی‌ماه همان سال به اتهام «اقدام علیه امنیت ملی» به ۱۱ سال زندان، ۲۰ سال محرومیت از وکالت و ۲۰ سال ممنوعیت خروج از ایران محکوم شد.

دادگاه تجدید نظر استان تهران، شهریور سال جاری، حکم این مدافع حقوق بشر را شش سال حبس و ۱۰ سال محرومیت از وکالت اعلام کرد.

پس از آغاز اعتراضات به نتایج انتخابات ریاست جمهوری دور دهم، فشار بر وکلای ایران افزایش یافت و تعدادی از آنها بازداشت شدند.

کمپين بين‌المللی حقوق بشر در ايران پیشتر با انتشار بيانيه‌ای از کانون بين‌المللی وکلا و گزارشگر ويژۀ سازمان ملل متحد در حوزه استقلال قضات و وکلا، خواست از وکلای ايرانی که از سوی قوه قضائيه جمهوری اسلامی تحت فشار هستند دفاع کنند.

کمپين در این مورد گفته است که ده‌ها وکيل در دو سال گذشته به دليل دفاع از زندانيان سياسی- عقيدتی يا دفاع از اهداف و ضوابط حقوق بشر مورد آزار و اذيت قرار گرفته، تهديد، بازداشت، محاکمه و محکوم به زندان شده‌اند.

کمپین از نسرین ستوده، محمد سیف‌زاده، محمد اولیایی فرد و جاوید هوتن کیان به عنوان وکلایی نام برده است که به دلیل دفاع از حقوق بشر از سوی قوه قضائیه تحت فشار بوده و اذیت و آزار شده‌اند.

XS
SM
MD
LG